De 86ste editie van de 24 Uur van Le Mans lijkt de editie van Fernando Alonso te worden. De Spaanse tweevoudige wereldkampioen F1 vertrekt zaterdag om 15u00 in één van de twee Toyota TS050 Hybrid, samen met Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima als grote favoriet. Le Mans zou echter Le Mans niet zijn, als niets vooraf bepaald is.
Fernando Alonso is op korte termijn een enorme fan geworden van de uithoudingsraces en het doel van de Spanjaard is duidelijk: “Ik wil de Heilige Graal, met name naast mijn wereldtitels in F1, ook de 24 Uur van Le Mans en de Indy 500 op mijn erelijst. Het is meer dan een droom, het is een doel in mijn autosportleven.” Enkel de Brit Graham Hill is er ooit in geslaagd (F1 1962, 1968 – Le Mans 1972 – Indy 1966) om die drie te verenigen.
“Beter eenmaal Indy, Le Mans en F1 dan zesmaal F1”
“Je kan zesmaal wereldkampioen F1 worden, maar die drie winnen, betekent voor mij dat je een veel completere rijder bent, je kan verschillende races aan, diverse stijlen van circuits en uiteenlopende competities. Voor mij ben je dan de beste rijder in de wereld”, gaat de Spanjaard verder. “In Le Mans rijden we dit weekend alleen al zestien GP’s F1 en het is mentaal en fysiek ingrijpender dan een F1-race… In de F1 racen we om de twee weken anderhalf uur, hier mag je na twee uur in de wagen even rusten en dan ben je weer vertrokken.”
Ickx kent gevaren van Le Mans
Uiteraard willen Toyota en de organistoren van Le Mans Alonso zien winnen, dat zou bijdragen tot de uitstraling van het merk en het evenement, maar zo makkelijk als het links en rechts wordt afgeschilderd, is het niet en dat bevestigt ook zesvoudig winnaar Jacky Ickx. “Zeggen dat Alonso zomaar Le Mans gaat winnen, is wel heel makkelijk. Toyota jaagt al 15 jaar een zege na en die is er nog steeds niet gekomen, dus ze weten zelf best hoe moeilijk dat het is. Le Mans is meer dan zomaar een race, er zijn zoveel parameters die je niet beheerst… Het weer, het tragere verkeer, de race-incidenten, de strategie, alles kan van het ene op het andere moment volledig kantelen en dat 24 uur lang. Uiteraard is Toyota favoriet, maar dat garandeert niets.”