In Silverstone werden zondag de laatste heats en de finales afgewerkt van de vierde ronde van het Wereldkampioenschap Rallycross. Voor vele doorwinterde rallycross-fans eentje met gemengde gevoelens, want Silverstone vervangt Lydden Hill, waar het WK afgelopen jaar werd uitgewuifd. Naast het WK werd er ook gestreden in RX2 en ARX (Americas Rallycross).
In Silverstone kreeg het WK met 23 rijders aan de start het best gevulde veld tot dusver, wat de plaatsjes voor de halve finale extra duur maakt. Enkel de top 12 stoot immers door na de heats. Daar kregen we met de Noor Tommy Rustad in een Marklund-Polo alvast één verrassing. “Ik ben aan mijn laatste seizoen rallycross bezig, dan is zo’n halve finale hier tussen de WK-rijders mooi”, gaf een enthousiaste Rustad mee na de finish van Q4. Helemaal vooraan zien we na de vier heats de drie topteams met de Volkswagen-rijder Johan Kristoffersson helemaal bovenaan nadat hij tweemaal een beste tijd neerzette in de reeksen op zondag. Na hem kwalificeerde Loeb zich voor Peugeot en Petter Solberg, teamgenoot van Kristoffersson, werd derde na de heats. Nog in de halve finales: Audi-rijders Mattias Ekström en Andreas Bakkerud, de Peugeots van de broers Timmy en Kevin Hansen, de Hyundais van Timur Timeryanov en Niklas Grönholm, Kevin Eriksson met de Fiesta van OMSE en de Renault van Jérôme Grosset-Janin.
In de eerste halve finale stonden beide Polo’s van Solberg en Kristoffersson vooraan, en daar liep het mis bij de eerste start. De VW’s raakten elkaar waarbij de bandenstapel van de eerste bocht over het hele circuit terechtkwam met een herstart als gevolg. In de herstart kwam Kristoffferson beter weg, maar Solberg moest heel wat plaatsen toegeven en was even later zelfs tot de opgave gedwongen. Uit de eerste semi-finale drongen uiteindelijk Kristoffersson, Bakkerud en Kevin Hansen door naar de finale. Maar nog hield het niet op voor Volkswagen want na zijn semi-finale stond de Polo van Kristoffersson stil, maar het team kreeg de wagen toch klaar voor de start van de ultieme finale. De start van de tweede halve finale verliep heel wat beter waarbij Loeb, van bij gevolgd door Ekström kon doorstoten naar de finale. Geen compleet feest voor Peugeot, want Timmy Hansen moest opgeven met een lekke band waarbij Gröholm met zijn Hyundai naar de finale kon doorstoten.
In de finale was het Kristoffersson die vanop pole het beste weg kwam. Loeb, naast hem, miste dan weer zijn start waarna Bakkerud en Ekström met hun Audi’s bleven jagen op de Polo van de leider. Vanuit de achtergrond vocht Loeb zich nog een weg terug naar plaats drie ten koste van Ekström. Het was Kristoffersson die won voor Bakkerud.
ARX: de eerste is voor Foust
In ARX werd het uiteindelijk een één-twee voor Volkswagen waarbij Tanner Foust met zijn Beetle ruim voor zijn teamgenoot Scott Speed de finish bereikte. Timo Scheider leek lang op weg naar een verrassende tweede plek met de Seat Ibiza van All-inkl.com, het team van de Duitser René Munnich, maar zowat halfweg dook de Seat plots het decor in. Speed profiteerde optimaal om naar de tweede plaats te snellen voor de Brit Liam Doran met zijn Citroën DS3. Later dit jaar zou ook de Amerikaan Ken Block met zijn Hoonigan-team aantreden in ARX.
RX2: pech voor De Ridder
Drama voor onze landgenoot Guillaume De Ridder in RX2. Na vier heats stond De Ridder tweede geklasseerd, na zijn Zweedse teamgenoot bij OMSE, Oliver Eriksson. Terwijl Eriksson in zijn halve finale naar de winst snelde leek De Ridder lang hetzelfde te doen in zijn halve finale maar in ronde 4 stond de wagen plots aan de kant, een electrisch probleem leidde tot de opgave, aldus De Ridder zelf. Weg was een op dat ogenblik zekere finale. Na pech tijdens het starrtumult van de halve finale in Mettet en nu opnieuw een opgave in de halve finale lijkt een mogelijke RX2-titel verder weg dan ooit. Jammer uiteraard, want De Ridder toonde steeds bij de besten van het veld te horen. In de finale was het De Ridders teamgenoot Eriksson die van start tot finish leidde. De Amerikaan Colin Martell werd tweede.
De volgende WK-wedstrijd gaat door in het Noorse Hell nabij Trondheim en dat tijdens het weekend van 9 en 10 juni. Daar komen ook de RX2- en Touringcarrijders in actie.
(foto’s Johnny Loix)