Sébastien Buemi start morgen vanaf de pole in de 6 Uur van Spa met de #8 Toyota. Aanvankelijk was het de andere Toyota die vanaf de eerste plaats vertrok, maar de benzinedebietmeter was niet in orde en die wagen start vanaf de pitlane. “Al dan niet starten vanaf de pole is eigenlijk niet zo belangrijk, zeker niet in een uithoudingsrace”, aldus Buemi.
De Toyota zijn de enige twee hybride wagens op het veld. Het team koos ervoor om met extra downforce te rijden, een tactiek die hen zou moeten helpen om te winnen: “Het is moeilijk om in te schatten hoe we het ervan af zullen brengen morgen. We rijden met meer downforce, en moeten er dus rekening mee houden dat onze banden sneller slijten. Dat is echter een compromis dat we goed overwogen hebben”, vertelt Buemi.
Die extra downforce is ook de tactiek die het team in Le Mans wil hanteren. De 6 Uur van Spa is al jaren dé oefenrace bij uitstek voor de 24 Uur van Le Mans. “We willen eindelijk winnen in Le Mans, dat is het absolute streefdoel. Het hele team leeft daar naartoe. Die tactiek hier uittesten is de ideale opportuniteit om het systeem op punt te zetten voor die wedstrijd.”
De moeilijkheden van een hybride LMP1
“De Toyota is heel technisch. Ik werk echter al jaren met dat systeem, ik ga niet zeggen dat het gemakkelijk is, maar alleszins nu veel minder moeilijk. Mijn teamgenoten en ik (Alonso en Nakajima) zijn goed voorbereid op de race”, vertelt Buemi. De Toyota rijdt bijna twee seconden sneller dan de andere LMP1 dankzij de hybridetechnologie. Toch is Buemi voorzichtig over de concurrentie. “Onze grootste concurrenten zijn de Rebellion. Ze waren heel sterk tijdens de kwalificatie. Ik verwacht ook dat de SMP ons het vuur aan de schenen kan leggen, want tijdens de tests waren zij heel goed…”
De race start morgen om 13u30 op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. “Het is de zevende keer op een rij dat we goed weer hebben voor de 6 Uur van Spa. Daar ben ik heel blij mee, betere omstandigheden kan ik me niet wensen!”
Van Parijs naar Spa in een week
Als laatste vroegen we Sébastien Buemi hoe hij omgaat met de overstap die hij moet maken van Formule E naar het World Endurance Championship. “De eerste keren was het telkens moeilijk om me aan te passen van de Formule E naar het WEC. Niet alleen de wagens, maar ook de formats van de weekends, de strategie en de lengte van de races zijn compleet verschillend. Hoe meer ik de switch maakte, hoe beter dat ging. Nu kan ik zonder al te veel moeite schakelen tussen de twee.”