Philippe Huart was zes jaar lang één van de hoofdrolspelers in de Clio Cup, tekende drie keer voor een seizoen in de Mégane Trophy, ging nadien nog eens voor twee jaar in de MINI Challenge aan de slag en dan vergeten we nog bijna dat allereerste seizoen in de Procar-Peugeot 309 Challenge: het is een understatement te beweren dat Philippe Huart thuis is in de monomerkencups!
“Het kriebelde al een hele tijd en ik was bij wijze van spreken aan het wachten op de komst van een betaalbare monomerkencup”, stelt de Leuvenaar. “Ik was meteen verkocht voor de Ford Fiesta Sprint Cup. Wat mij vooral aansprak is het eerlijke concept. Iedereen komt aan de start met hetzelfde materiaal: zelfde motor, zelfde gewicht, zelfde remblokken, zelfde banden. Het is de eerste keer in mijn toch wel lange carrière dat je op voorhand weet dat iedereen gelijke kansen krijgt en dat het verschil enkel wordt gemaakt door de rijder die achter het stuur zit.”
Met zijn jarenlange ervaring in de monomerkencups kent Philippe alle knepen van het vak, maar hij wil niet horen zeggen dat hij één van de favorieten wordt in de Ford Fiesta Sprint Cup.
“Uiteraard is mijn doel vooraan mee te strijden en het liefst voor de overwinning”, lacht hij. “Ondanks mijn bagage ben ik nu al goed zenuwachtig voor de eerste confrontatie op Circuit Zolder. Het is net alsof of ik mijn allereerste race ga rijden!”
En zeggen dat dat prille debuut al dateert van de 24 Uren van Zolder van 1983. De periode dat Circuit Zolder de regionale circuitracerij – wat later Carglass Cup en uiteindelijk Belcar zou gaan heten – in handen nam en dat jaar voor de eerste keer de Zolderse etmaalrace zelf organiseerde.
“Met een lichtjes aangepaste VW Golf GTI haalden wij een vierde plaats algemeen en wonnen onze klasse”, blikt hij nog altijd fier terug op die prestatie. “Om maar te zeggen dat je toen je hobby kon beleven zonder veel centen of de noodzakelijke aanschaf van een dikke auto. Hadden we het daarnet niet over de betaalbaarheid van de Ford Fiesta Sprint Cup?”
Nadien nam hij deel van de Ford Escort Star Cup en in 1990 profiteerde hij van de lancering van de Challenge 309 om in de Procar zo’n 309 te delen met Claude Corthals, vader van, en in de 24 Uren van Spa het team van de Peugeot 309 aan de Beker van de Koning te helpen. Na het missen van een zitje in een… jawel, Formule Ford Stuurwiel, zette hij zijn zinnen op de Renault Clio Cup, met deelnames in de Europa Cup tijdens de F1-weekends op Monaco, Donington en Barcelona. Nadien volgde de overstap naar de Mégane Trophy en tenslotte de MINI Challenge.
“Ik heb nog in BTCS gereden met de Astra van MI, nam deel aan de VW Fun Cup en in 2013 was ik in een Porsche GT4 van Skylimit één van de smaakmakers in de BRCC Sprints. Zonder de mogelijkheid om nog verder in sprints aan te treden, verkoos ik af te haken en mij toe te leggen op het runnen van Best Budget, de referentie voor tweedehands auto’s. Totdat ik via Walter Cleynhens, een strijdmakker in de tijd van de Renault-racerij, hoorde spreken over de Fiesta Sprint Cup.”
Voor de terugkeer naar de racerij rekent Philippe op de diensten van EMG Motorsport, een naam als een klok in Belcar en de Supercar Challenge. In het team van Edgard Terium krijgt hij het gezelschap van Jens Verbesselt, die uitkomt onder de vlag van Ford Garage Trading, en Hanne Terium, dochter van.
“Met zijn ervaring gaat Philippe ons zeker vooruithelpen in de voor ons nieuwe discipline. Bovendien ben ik er van overtuigd dat hij met woord en daad onze jongeren zal bijstaan”, aldus boss Edgard. “De bekende team spirit, zoals we dat gewoon zijn bij EMG. Op de piste is het echter ieder voor zichzelf. Ik kijk er nu al naar uit om zowel in de Belgische als Nederlandse Cup een belangrijke rol te spelen!”