Dit weekend begon Max Defourny aan de verovering van de titel in de Formule Renault Eurocup. Maar in het departement van de Var, op het Circuit van Paul Ricard liep niets zoals het moest voor de jonge wolf van de Nederlandse formatie MP Motorsport. Van bij de eerste vrije trainingen werd het duidelijk dat er geen sterke prestaties voor hem waren weggelegd, en het na knokken met blote handen dat Max nog een top tienpositie wist te redden in deze zondagse kamp. Niet echt de verwachte resultaten…
“Het is eenvoudig. Dit weekend pakte er niets”, verduidelijkt Max Defourny. “En ik wil er nog bij vertellen dat het team niets te verwijten valt. Er was een probleem met de wagen dat me verhinderde om vooraan mee te strijden. Het maakte mijn taak er niet eenvoudiger op. Door naast de kwalificatiesessie te grijpen, kwam ik in een gevaarlijke situatie terecht, want ik moest vetrekken in het midden van het peloton voor de eerste race. En zoals zo dikwijls het geval is, krijg je daar soms klappen. Ik werd aangereden en dat zorgde voor een lekke band links achteraan. Mijn eerste race van het seizoen eindigde daar reeds.”
Het ging op zondag nauwelijks beter. “Ik slaagde er simpelweg niet in om mijn banden op temperatuur te brengen”, vervolgt de rijder. “Ik heb tenslotte alles te danken aan de tussenkomst van de safety car. Door bruut om te gaan met de wagen, slaagde ik erin om wat warmte in de banden te krijgen en hoewel ik toen op de zeventiende plaats lag, kon ik als tiende onder de finishvlag gaan. Dat was al beter, maar het was nog steeds ruim onvoldoende natuurlijk…”
“Het moet beter”
Het resultaat: een weekend om te vergeten, en een begin van de campagne die niet het ware potentieel van Max weergeeft. “In een seizoen hebben we de beschikking over een aantal jokers, voor de races die we niet kunnen beëindigen, en waar we dan weinig punten pakken. Dat betekent dan dat ik al twee van mijn jokers heb gebruikt in dit weekend op Paul Ricard. Alles werd bemoeilijkt door de vrije trainingen in de regen, dan een kwalificatiesessie op droge baan, een nieuwe asfalt laag en zo voort… De situatie was niet altijd heel duidelijk en de enige zaak die we kunnen onthouden is dat mijn eenzitter niet op niveau was.”
Op die eenzitter zullen er meerdere elementen worden gewijzigd voor de tweede afspraak, op het circuit van Monza, met zijn lange rechte lijnen. Volgend weekend al… “Van bij de eerste rondes op de baan moet ik er het juiste gevoel bij hebben. Het spreekt voor zich dat, als de tijden niet volgen, ik een beslissing zal moeten nemen. Ik moet absoluut terug op mijn prestatieniveau komen, permanent op de voorste posten rijden en veel punten scoren. En om dat te doen heb ik een topwagen nodig. Wordt vervolgd in een volgende episode…”
(persbericht)