We hebben gisteren voorlopig afscheid genomen van twee mooie nationale autosportseries, met name de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup. Ondanks de stevige inspanningen van de promotor Jan Horemans, zien we de beide series dit seizoen dus niet meer op onze circuits.
In de eerste plaats is deze evolutie slecht nieuws voor de promotor zelf. Jan Horemans en zijn team hebben sinds 2012 hard gewerkt om jonge mensen, gepassioneerde amateurs en echte beginners voor een democratisch budget een kans te geven om hun levensdroom te verwezenlijken. Het moet dan ook bijzonder hard zijn om het werk voorlopig verloren te zien gaan. Wij hopen dan ook van harte dan Jan Horemans en zijn team in 2019 terug zullen zijn.
Ook de teams, rijders en partners van het project blijven deels in de kou staan. Gelukkig zijn de bolides van de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup multidisciplinair en kunnen ze dus in heel veel series en kampioenschappen ingezet worden, zonder al te veel aanpassingen. Afgelopen weekend zagen we er nog heel wat van in de VLN, in perfecte harmonie met GT3’s en ander snel geweld. Laten we dus hopen dat we de wagens niet op stal zien staan, maar wel op circuits, in heuvelklim of in een slalom zien racen… Waarom ook niet?
Schuld en boete?
Op onze Facebook-pagina, maar vooral in de wandelgangen – zo gaat dat nu eenmaal – wordt graag het proces van de beide series en de betrokkenen gemaakt. “We blijven in de kou staan’”, “Stank voor dank”: we hoorden het hier en daar en kunnen dan ook niet anders dan even bij de gang van zaken stil te staan.
Een kampioenschap organiseren kost veel geld en die kosten worden voor een groot deel door het inschrijvingsgeld vergoedt, naast inkomsten van mogelijke sponsors – hoewel steeds zeldzamer – en partners, zoals vaak de leveranciers van banden of benzine. Weet dat een circuit huren in ons land van 100 euro tot 200 euro per minuut kan kosten en dat betekent al snel enkele tienduizenden euro’s per weekend voor de promotor. Ongeveer 75% van de kosten van een promotor gaan naar de huur van die omlopen, terwijl communicatie, Tv, diverse rechten en de vergoedingen van de medewerkers uiteraard ook in rekening moeten gebracht worden. Wij dagen de criticasters graag uit om te trachten een serie op poten te zetten, waar op het einde van de rit met zwarte inkt wordt geschreven, want laten we eerlijk zijn, dat moet toch de bedoeling zijn, neen?
Maar dat neemt niet weg dat ook de andere stakeholders eens in de spiegel moeten kijken. Heeft iedereen de afgelopen jaren in de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup de regels van het spel gerespecteerd en dus niet de sfeer verziekt? Geen enkel team zal het toegeven, maar het gebeurt ook vandaag nog steeds en dan haken zij die het spel wel eerlijk spelen, uiteraard af… En zo kunnen we nog even doorgaan.
Sterkte!
Hoe dan ook, wij wensen iedere betrokkene een fijne autosporttoekomst toe en hopen de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup op een dag weer te mogen verwelkomen.