[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Een grapje natuurlijk. Toegegeven… een flauw grapje. De discipline van de tractor-pull heeft uiteraard allang de banden met de boerderij en de boerenzoon-op-de-tractor achter zich gelaten. Wie een evenement bezoekt en even de blik laat dwalen op het materiaal dat uitgestald staat voor de wedstrijd, weet binnen de paar seconden wel beter. Dit is toptechniek en hier wordt geld tegenaan gegooid.
De European Superpull in de Ahoy in Rotterdam is het grootste indoor tractorpull evenement van Europa. Op zaterdag 10 maart werd er het 2018 seizoen van de tractorpull competitie geopend. We gingen er even een kijkje nemen en ziedaar: een compleet nieuwe wereld ging open. Voor wie niet vertrouwd is met de opzet van het spel: een tractor moet een sleepwagen van 11 ton over een bepaalde afstand slepen. In de Ahoy stond dat op 60 meter. Outdoor is dat 100 meter. En om alles nog moeilijker te maken schuift het ballast over de lengte van de sleepwagen naar voren. Uiteindelijk wordt de slede één grote blok metaal en beton en kan zelfs de krachtigste tractor het ding niet meer van plaats krijgen.
Een wijze man vertelde me ooit: vermogen is hoe hard je de muur raakt. Koppel is hoe ver je die muur kan meenemen. En koppel, dat is het trefwoord van tractorpulling. Vanaf nul zo snel mogelijk een kracht ontwikkelen waarbij de wielen de stenen uit de grond trekken (en dat mag in dit geval zelfs redelijk…letterlijk worden genomen!). Het is de nachtmerrie van alle groene jongens want om dat monsterkoppel te ontwikkelen zijn quasi alle methodes goed. De paddock is een wondere wereld van techniek, die quasi tot kunst verheven wordt. Meerdere aan elkaar gekoppelde hemicuda V8 blokken, met een kunstige spaghetti aan uitlaatpijpen, vrachtwagenblokken, vliegtuigmotoren… Mooie rijtjes aan glimmende uitlaatpijpen van 12 cilinder Rolls Royce motoren of Allison motoren, die ooit de Lockheed P38 jachtvliegtuigen aandreven. Maar het kan nog gekker en exotischer. We kijken naar de “Rising Star”, een Nederlandse combinatie waarop 3 Isotov turboprop helicopter motoren staan gemonteerd, eerder gekend als Klimov motoren en afkomstig uit een Russische Mil Mi-14 legerhelicopter (Navo codenaam “Haze”)… Tja, dan denk je dat je al alles gezien hebt in auto-en motorsport…
Mad Max op z’n Belgisch
“We zijn geen V8 mensen“, legt Arne Liefooghe uit terwijl we bij Mad Max 5 staan, één van de drie Belgische combinaties die in actie zullen komen in de Ahoy Arena. “Dit is een 12,5-liter DAF vrachtwagenmotor op methanol, met driedubbele turbo. Er is maar een vooruit en een achteruitversnelling met een 4-plaatskoppeling.” Het team, afkomstig uit Gijzegem bij Aalst, is een familiezaak. Vader Paul Liefooghe is verdeler van landbouwmachines en gereedschap. “Mijn vader en ik rijder“, vertelt Arne. “Hij reed vroeger al, ik ging dan al kijken. Zo zijn we er in gerold.”
Acht klassen stonden er op het programma in de Ahoy en de Mad Max 5 kwam uit in de Light Modifieds. De zege ging er naar de Duitse combinatie Green Monster Stage V. Die zetten al meteen in de middagsessie de verste full-pull met 66,91 meter. Onze Belgen, met vader Paul aan het stuur, eindigden op de 7de plaats met 53,65 meter.
Zele is Belgische hoogmis van tractor-pull
Aan de andere kant van de hall staat een zwarte vrachtwagen met de onmiskenbare Belgische driekleur. De MITAS Black Sensation. “Uit Zele“, klinkt het. Dus net daar waar het grootste evenement in België wordt georganiseerd? Dirk Heirman en Andy Stoop wijzen naar zichzelf… Ok, dat verklaart veel. “We doen alles zelf“, vertellen ze. “Als je niet zelf aan deze trucks kan werken, dan wordt het gauw onbetaalbaar.” De Volvo met 16-litermotor kreeg een grotere intercooler maar het was net de turbodarm die hen tweemaal zou vellen in de competitie. Ze zagen af van hun eerste run, in de hoop een betere prestatie te kunnen zetten in hun kwalificatie. Maar voor de tweede keer popte de turbodarm los en kwam er slechts een 10-meter op het bord. Wel genoeg om als derde starter… de derde plaats te halen. Bij de Supersports Trucks was er een dameszege voor “De Mannen van Janne”, de 16-liter Scania met 2100 pk.
“Zijn vrouw gilde toen Knapp vertelde dat hij deze machine kocht. Vandaar de naam: Screamin’D…”
In de namiddagsessie zagen we nog de Supersports in actie terwijl de Nederlandse “Wicked Screamer”, uitgerust met dubbele V8 Hemicuda met aanblazer, de prestigieuze Modifieds klasse op zijn naam mocht schrijven na een 62,42 meter lange full pull. De Rising Star, met geschat vermogen van 5700 pk uit zijn drie helicoptermotoren, mocht de zilveren medaille in ontvangst nemen. Verder kreeg het publiek een uitgenodigde
Amerikaanse deelnemer. De Screamin’D, een monster met vierdubbele V8 en een goede 12000 pk, evolueerde in de categorie Unlimited buiten de competitie. In Europa zijn er immers slechts drie aan elkaar geschakelde motoren toegelaten…geen vier. Maar de toeschouwers konden wel volop genieten van enkele “full pulls” van de geweldige machine, tot en voorbij de 60 meter limiet.
Vermelden we dan nog dat In de avondsessie de Komeco Simply Irresistable bij de Unlimiteds de langste pull realiseerde: 66,24 meter. Ook in actie waren de Prostocks met winst voor het Deense John Deere2 en een 7de plaats voor de Belgische Code Red en de Mini Unlimiteds (zege voor de Nederlandse Blower Power). En wie het allemaal eens in eigen land wil zien, die zet alvast Zele in zijn agende, op 15 augustus.
(foto’s: Gino Vercruysse)
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”15862,15852,15855,15850,15851,15867,15853,15859,15856,15860,15857,15864,15865,15869,15866,15870,15868,15871,15872,15875,15881,15876,15877,15878,15879,15880″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” auto_speed=”4000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]