Het Britse Jaguar, weliswaar in handen van de Indiase autofabrikant Tata, is volledig terug van weggeweest. Jaguar kan vandaag de Duitse premiummerken het vuur aan de schenen leggen en bewijst dat eens te meer met de Jaguar XF Sportbrake.
De Jaguar XF Sportbrake is er in benzine- of dieselvariant, een hybride is voorlopig niet te verkrijgen. Wij hebben hem getest in de AWD diesel R-Sport variant, goed voor 240 pk. De lijn van de touring of sportbrake zoals Jaguar de wagen noemt, ligt perfect in het verlengde van de sportieve concurrentie. De wagen oogt dynamisch, maar zonder dat typische van Jaguar, een tikkeltje aristocratische persoonlijkheid te verliezen. Het bordeaux rood van onze testwagen is zeker een geslaagde kleur, net als de rode details in het interieur. Ook daar weer voelen we als het ware de mix tussen sportiviteit, het is immers een R-Sport versie, en de klasse die voor het Britse merk zo typisch is.
Schitterende wegligging
De AWD-technologie van de Jaguar XF Sportbrake is als optie beschikbaar. Tijdens de forse sneeuwbuien in Ardennen konden we dus optimaal gebruik maken van de vrije recente technologie voor deze modellen. In normale omstandigheden gaat 90% van het vermogen naar de achterwielen, maar bijvoorbeeld bij sneeuw of ijs, zorgt het IDD-systeem van Jaguar ervoor dat er meer vermogen naar de voorwielen gaat. In combinatie met de aangename tweeliter Diesel, goed voor 240 pk en 500 Nm koppel, is rijplezier dus verzekerd en dat in zeer veilige omstandigheden. De 8-trapsautomaat, met in de Sport-stand ook de mogelijkheid tot manueel schakelen aan het stuur, doet de rest van het voortreffelijke werk.
Stevige concurrent
Met prijzen die goed 20% lager liggen dan die van de Duitse concurrenten, zeker met identiek uitrustingsniveau, kunnen we zonder meer stellen dat Jaguar een auto in huis heeft die de Duitsers aankan. Zeker het overwegen waard als u aan een 5 Reeks of A6 denkt…