Home > Industrie > Hyundai i30N wordt Golf GTi killer

Hyundai i30N wordt Golf GTi killer

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Toen Hyundai hun new kid on the block voorstelde hoorden ze het donderen in Wolfsburg. De I30N zou een geduchte concurrent moeten worden voor de Golf GTI die ondertussen al 44 jaar de markt binnen dit segment domineert.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De nieuwste telg van het in Seoel (Zuid-Korea) gelegen bedrijf voegt zich bij in het lijstje van de Renault Megane RS, Ford Focus,.. Dit is de eerste wagen die door de compleet nieuwe N afdeling van het merk onder handen wordt genomen. Om deze reeks tot een geslaagd product op de kaart te zetten heeft Hyundai de Duitser Albert Biermann weggesnoept bij de concurrentie. Bierman was 30 jaar verantwoordelijk voor de onderstellen van de BMW M modellen.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Waarvoor staat die letter N dan? Nürburgring? Deels correct!
De N staat voor Namyang. De plaats waar Hyundai’s onderzoek’s en ontwikkelingscentrum is. En voor Nürburgring. Waar de I30N gefinetuned is.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/4.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Er zijn momenteel 2 versies beschikbaar. Een versie met 250PK en versie met 275PK. De viercilinders beschikken beiden over 353NM koppel dat vrijkomt vanaf 1450RPM en doorgaat tot 4000RPM. Vanaf dan nemen de paarden het over. Deze cijfers zorgen er voor dat de 250PK versie na 6.3 seconden vanuit stilstand de 100km/u aantikt. De 275PK versie doet dit na 6.1 seconden.

 

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/5.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Bij het aanvinken van het Performance pack moet je iets dieper in je buidel tasten. 4000€ dieper om precies te zijn. Hiervoor krijg je wel een heleboel leuke extra dingetjes. In dit pack zit oa een elektronisch gestuurd sperdifferentieel, sportuitlaat met variabele kleppen, stuurwielverwarming, keyless comforttoegang, 19” velgen,… en zoveel meer.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/6.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Door de 6 verschillende in te stellen rijmodussen kan je de I30N transformeren van een steriele stadswagen naar een echte racewagen. Als je de N modus activeert en het gaspedaal wat dieper duwt voel je meteen het verschil. Je wordt dan stevig in de halfleder-alcantara zetels gedrukt en voorzien van een heus concert aan de achterkant. Onderhuids veranderd de wagen ook helemaal. De adaptieve ophanging spant zich op en de gaspedaal reageert wat vlotter. Alsook het sturen gaat wat zwaarder om meer feeling te krijgen.

De Hyundai I30N is een vlotte alleskunner die klaar is voor een dag plezier op het circuit!

(tekst en foto’s door Jens Mommens)

 

 

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”14567,14568,14569,14570,14571,14572,14573,14574,14575,14576,14577″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” auto_speed=”3000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
WRC 2023: Ogier in Mexico, Gap weer klaar voor Monte-Carlo
WRC 2023: wat u moet weten voor de start van het seizoen
WRC Monte-Carlo: Hyundai met vertrouwen naar de seizoensopener
WRC: Evans slaat terug, Neuville verspeelt de leiding