Na een lange zomerse break volgen de laatste drie meetings zich aan een hels tempo op en zijn we met het Racing Festival toe aan de zesde en meteen voorlaatste afspraak van het seizoen. Bovendien zijn we in een beslissende fase gekomen van de vijfde jaargang van Ford Fiesta Sprint Cup. Dit jaar wordt er immers rekening gehouden met schrapresultaten: van de veertien races die op het programma staan worden de twaalf beste punten weerhouden voor het berekenen van de finale eindstanden. Na de ontmoeting in de Ardennen en vooral aan de vooravond van de Finale Races op TT Circuit Assen gaan we aan het rekenen om te zien wie er nog in de buurt geraakt van slokop Tomas De Backer!
De rijder van de #97 Ford Peerlings Wiseco staat stevig aan de leiding in de puntenstand en kijkt aan tegen een voorsprong van dertig punten op Ford Peerlings-maatje Philippe Huart! Op het vlak van de beste resultaten pakte De Backer tot hiertoe al zeven keer de volle pot en zijn enige slechtste score is een zesde plaats ofte tien punten. Rekenkundig staat de ex-Junior-kampioen er goed voor en zonder onvoorziene omstandigheden gaat Philippe Huart (154) voor de tweede plaats. Spannender gaat het er aan toe om de derde plek met respectievelijk Geoffrey Vanspringel (119), Ellis Spiezia (86) en Tom Feyaerts (84).
Bij aanvang van dit seizoen mochten we Fiesta-debutant Kobe Pauwels, uittredend kampioen Nathan Vanspringel en terug-van-weggeweest Giovanni Van Lil nog met stip noteren als ernstige rivalen voor het trio De Backer-Huart-Geoffrey Vanspringel. Van Lil kon als kopman bij FordStore Feyaerts nooit de verwachtingen inlossen en hield het na herhaalde schade definitief voor bekeken. Pauwels en de jongste Vanspringel gaven de voorkeur aan hun andere programma’s en kwamen niet meer aan de bak in de Ford-merkencup. Of toch. Want Nathan Vanspringel kroop tijdens de Trophy of the Dunes opnieuw achter het stuur van de #29 Ford Vanspringel en domineerde knap Race 1 van vlag tot vlag. Kobe Pauwels op zijn beurt vervoegt in Francorchamps de troepen van Ford Peerlings en dat wil zeggen dat de mannen van Philippe Peerlings en Raf Sontrop over liefst vier troeven beschikken om voor de overwinning en zelfs de Belgische Top 4 te gaan! Wie doet beter dan Tomas De Backer, Philippe Huart, Kobe Pauwels of Tom Vanderheyden? Deze laatste toonde op Circuit Zandvoort dat hij in de buurt kan blijven van Geoffrey Vanspringel én Amerikaan Ellis Spiezia, knap derde, en daar zicht had op een plek op het podium. Het wordt voor de Ford Peerlings-teamleiding alleszins nagelbijten indien hun vier rijders op een zakdoek naar de finishlijn stormen…
Het niet vol scoren door Kobe Pauwels en Nathan Vanspringel maakt dat Ellis Spiezia tweede staat in de Junior-punten, achter Tomas De Backer, en dit ondanks het feit dat de rijder van de #128 Nitro Racing pas in de derde meeting zijn opwachting maakte in de Ford Fiesta Sprint Cup!
Geen schrapresultaten daarentegen in het Ford Dealer Team Championship. Met nog vier keer te verdienen punten domineert ook hier Ford Peerlings dankzij Tomas De Backer en Philippe Huart. Geoffrey Vanspringel, #30 Vanspringel Automobiles, en Tom Feyaerts, #11 FordStore Feyaerts, zijn derde en vierde.
Zoals we ondertussen weten, strijden de Belgen en de Nederlanders in hun eigen kampioenschappen voor aparte punten en klassementen, maar via een scratch algemeen klassement zijn er voor een Top 20 punten te verdienen in de zeer gesmaakte en door V-Max Racing Management in het leven geroepen Dutch Belgian Super Star. Tomas De Backer leidt voorlopig de match België-Nederland, met slechts één puntje winst op Sen Roodenburg, ook al nipt voor Alan Czyz, Gianni van de Craats, Senna van Soelen, Philippe Huart en Stefan Barewijk.
Net zoals dat het geval was tijdens de Spa Euro Race zullen de Belgische en Nederlandse Fiesta’s opnieuw, zowel in training als de twee races, de piste delen met de Mazda MX5 Cup! Dat wil zeggen dat er twee gescheiden startvelden gelden en de snellere Mazda’s eerder van start gaan. Van zodra die eerste groep voorbij de Eau Rouge is geraakt, is het de beurt aan de Fiesta-meute. Precies omdat de komst van safety cars bij zowel de Mazda’s als de Fiesta’s mogelijk voor vertraging, lees oponthoud, zou kunnen zorgen – het zijn sprints, met veel close racing! – gelden er uitzonderlijk twee sprints van niet 30 maar 35 minuten!
De eerste vrije training, Ford én Mazda, vindt plaats op zaterdag 15 oktober om 9u00, goed voor dertig minuten. Een tweede vrije sessie, ook dertig minuten, volgt om 11u25, waarna om 17u00 over twintig minuten de kwalificaties worden betwist. Op zondag 16 oktober verschijnt het Ford-Mazda-veld om 9u10 in de startblokken voor Race 1 – met een omgekeerde Top 5 en de “pole”-man op de 5de plek – en Race 2 wordt om 15u50 op gang geschoten.