Pirelli brengt als unieke bandenleverancier van de GT World Challenge Europe maar liefst 17.000 banden en 150 werkkrachten naar de Ardense etmaalrace om de 66 wagens van rubber te voorzien. Naast het onvoorspelbare weer is het circuit na de werken van afgelopen winter sneller geworden, met o.a. het nieuwe asfalt en andere curbstones, wat de Italiaanse bandenproducent extra uitdagingen oplevert.
(Foto: SRO)
“De 24 uur van Spa is altijd een grote uitdaging voor de banden die tijdens deze wedstrijd onder extreme thermische en mechanische druk staan.” aldus Matteo Braga van Pirelli. “De snelheid en de betrouwbaarheid van de huidige generatie GT3-wagens zorgt ervoor dat de wedstrijd vermoedelijk flat-out zal zijn. Hierbij dienen de teams voor het optimale gebruik van de banden nauwkeurig een balans te vinden tussen snelheid en uithouding. De nieuwe laag asfalt heeft niet enkel meer grip gecreëerd maar elimineerde ook sommige bulten waardoor de snelheden zowel in de bochten als op de rechte stukken hoger liggen. De grindbakken zijn dichter bij het circuit gebracht wat ook een bijkomende onbekende factor geeft voor een race waarin de wagens regelmatig de ideale lijn verlaten.”
Elke wagen heeft 30 sets aan profielloze banden ter beschikking, aangevuld met één set voor de deelnemers aan de Super Pole op vrijdag, en een onbeperkt aantal regenbanden. De activiteiten van Pirelli situeren zich centraal in de paddock en het is zeker de moeite om hier tijdens de wedstrijd een kijkje te gaan nemen en de technici aan het werk te zien.