Home > #Hoofdnieuws > FE: in gesprek met James Barclay en Jamie Reigle

FE: in gesprek met James Barclay en Jamie Reigle

De verkoop van elektrische wagens blijft jaar na jaar stijgen. In 2021 was 9% van alle verkochte wagens volledig elektrisch. Het jaar voordien was dat nog slechts 5%. De EV’s winnen dus duidelijk aan terein. Máár, niet alleen de verkoop van elektrische wagens zit in de lift, ook het FIA Formula E wereldkampioenschap blijft jaar na jaar groeien. Autosportwereld had het genoegen om met Jamie Reigle (CEO van Formule E) en James Barclay (teambaas bij Jaguar TCS Racing) samen te zitten op een exclusieve locatie in Brussel om het te hebben over de toekomst van deze elektrische wereldklasse.

Om het grote publiek warm te maken voor elektrische wagens is het FE-kampioenschap belangrijker dan ooit”, valt James Barclay met de deur in huis. “De beste manier om mensen te informeren is via hun passies. En wat is er beter dan de opwindendste raceklasse die er is. Daarnaast is ook de technische vooruitgang van onschatbaar belang. Na zeven seizoenen heeft onze aandrijflijn zo goed als geen verlies meer. Hierdoor kan 100% van de energie optimaal gebruikt worden”, vervolgt de Brit. Jaguar heeft de ambitie om vanaf 2025 enkel nog volledig elektrische wagens op de markt te brengen. Over iets minder dan 3 jaar is het dus gedaan met de brullende V8-motoren en zullen enkel volledig elektrische wagens van de band rollen. De toewijding aan FE past volledig in deze strategie.

Jaguar TCS Racing teambaas – James Barclay

Ook Jamie Reigle kan dit beamen: “Ongeveer vijftien jaar geleden ontstond het idee voor een volledig elektrische raceklasse bij ex-FIA teambaas Jean Todt en Alejandro Agag. Niemand had toen kunnen denken hoe groot de sport zou worden op zo’n korte tijd”. FE was de eerste sport ter wereld die opgericht werd om de klimaatveranderingen aan te kaarten. Samen met lokale overheden en steden over de hele wereld willen ze de opwarming van de aarde afremmen. Reigle vervolgt: “Ik hoor vaak de opmerking dat we het hoogtepunt van het kampioenschap in zicht hebben. Niets is minder waar. We zijn nog maar net begonnen. Kijk naar de Gen3 wagen. Deze is lichter, sneller en wendbaarder dan zijn voorganger. En terwijl de laatste test voor deze derde generatie net begonnen zijn, zijn we al aan het nadenken over de volgende generaties. Elke keer opnieuw zorgen we ervoor dat de sport nog uitdagender wordt en blijven we zo het enthousiasme van het grote publiek in elektrische wagens prikkelen”.

Technische vooruitgang

Dat het kampioenschap blijft groeien is ondertussen meer dan duidelijk. Maar, zonder technische vooruitgang, zou dit alles allemaal niet mogelijk zijn geweest. Met de eerste generatie FE-wagens werd bewezen dat elektrisch racen geen grap is. Vier seizoenen later kwam er dan de Gen2 wagen. Hiermee kon voor het eerste een volledige race uitgereden worden, zonder dat de rijders hun wagen halverwege moesten verwisselen. Een betere en krachtigere batterij zorgde er ook voor dat er meer races in 1 seizoen gehouden konden worden. Het komende seizoen maakt dan de Gen3 zijn intrede. Dit is de meest efficiënte elektrische eenzitter ooit. Het is tevens ook de eerste CO2-neutrale wagen in deze CO2-neutrale sport. Daar komt dan nog eens bovenop dat titelsponsor ABB het mee mogelijk maakt dat alle wagens kunnen snelladen. In amper 30 seconden tijd kan de wagen 10% van de totale capaciteit bijladen. Kortom, de wagen wordt steeds, beter en sneller. Uiteindelijk stroomt deze technologie ook stilaan door naar de straatwagens. Zo vertelt ook James Barclay: “Door onze deelname aan het kampioenschap blijven we onze grenzen als merk verleggen. Daarnaast heeft dit ook een positieve impact op onze straatwagens. Zo hebben we het bereik van de Jaguar I-PACE met 20 km kunnen verlengen door een ‘simpele’ sofware-update”.

Gen2 wagen van Jaguar TCS Racing

Hoe moet het verder met het kampioenschap?

“In 2018/19 zijn we gestart met de ontwikkeling van de nieuwe generatie racewagens. Toen hebben we al bepaald hoe krachtig deze zouden worden en hoe deze er moesten gaan uitzien met als doel de sport spannend en onvoorstelbaar te houden. Dit alles terwijl we blijven tonen dat elektrische wagens ook spannend en betrouwbaar kunnen zijn. De eventuele pitstop om te laden komend seizoen past hier mooi in het plaatje. We moeten tonen dat het goed is om een laad-stop in te lassen en tegelijk een race te kunnen winnen. Zo ook bij de straatwagens”, aldus de Formule E CEO.

Jamie Reigle – CEO Formule E

Naast het technische aspect spelen ook andere zaken mee volgens Reigle. Het kampioenschap is klimaatneutraal en dat moet ook zo blijven. Een double-header is een goede manier om zo efficiënt mogelijk te werken, maar dat mag niet het enige zijn. Er spelen meerdere ideeën door het hoofd van de CEO: “Een commerciële support-serie waarbij de Porsche Taycan tegen een Jaguar strijdt is misschien een mogelijkheid. Een junior klasse zoals de F2 en F3 dat van de F1 zijn, is dan weer een andere optie. Het belangrijkste is dat er een duidelijk doel achter zit. Hoe kan dit de sport nu naar een hoger niveau tillen, zonder dat we te ver afwijken van ons model”.

You may also like
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten
Formula E Hyderabad: Jean-Eric Vergne wint in India