Geen enkel F1-weekend werd zo hard opgehyped dan dat van Miami. Terwijl de hype in de vrije trainingen en kwalificatie gegrond was, bleef die in de race wat uit. Tot zo’n vijftien ronden voor het einde, want een safety car bracht het hele pak weer bij elkaar. Uiteindelijk was het Max Verstappen (Red Bull) die kon winnen en beide Ferrari van Charles Leclerc en Carlos Sainz vervolledigden het podium.
Foto: ©Red Bull
Nog voor de race begon, leek het alsof we zonder Aston Martin gingen starten, want het team kreeg de brandstof voor in de wagens niet op de minimum temperatuur. Uiteindelijk lukte het wel, maar Lance Stroll en Sebastian Vettel moesten van in de pit starten. Bij de start zelf stak Verstappen, Sainz meteen voorbij waardoor Leclerc de buffer van zijn teamgenoot onmiddellijk kwijt was. Ook Fernando Alonso (Alpine) maakte een blitzstart, hij begon op plaats elf en kwam na de eerste sector op plaats zeven terecht.
Het begin van de race was erg rustig. Bijna iedereen zat tijdens de eerste paar ronden buiten de DRS-seconde, waardoor een aanval onmogelijk was. In ronde zeven viel Zhou Guanyu (Alfa Romeo) met een technisch probleem uit en ook in die ronde kwam Verstappen voor het eerst binnen de seconde van Leclerc. Dit was het begin van een rondenlang gevecht tussen de twee leiders. Dankzij de DRS kon de Nederlander na een paar ronden de Monegask voorbijsteken. De twee bleven aan elkaar gewaagd en Leclerc probeerde terug te vechten, maar toen Leclerc zich verremde in ronde tien, moest hij Verstappen laten gaan. Tegen het einde van de eerste stint van de leiders, verloor Sergio Perez (Red Bull) opeens zes seconden door een motorprobleem, maar hij kon daarna wel terug op volle sterkte doorrijden.
Ondanks de voorspellingen van Pirrelli werd de race voor de leiders een één-stopper. Charles Leclerc was de eerste die binnenkwam in ronde 25. Op dat moment was zijn achterstand al opgelopen tot zes seconden. Enkele ronden later koos Red Bull er ook voor om Verstappen binnen te roepen. Nog een ronde later kwam Sainz ook binnen, maar opnieuw had de Spanjaard pech, want er ging iets mis waardoor Perez drie seconden won in de pits en een beetje tijd van zijn motorprobleem wegwerkte.
Sprint naar de finish
Na de pitstops was iedereen wat ingedommeld, maar in ronde 41 schrok iedereen opnieuw wakker. Na een botsing tussen Lando Norris (McLaren) en Pierre Gasly (Alpha Tauri) vielen ze beide uit en kwam er een safety car. Van de top drie kwam er niemand binnen, maar de vierde, Perez, deed dat wel en zo had hij de beste banden voor de laatste elf ronden.
De sprint naar de finish was er een om vingers en duimen bij af te likken, want we zagen op verschillende plaatsen gevechten. Onder andere de beide Mercedes die Valtteri Bottas (Alfa Romeo) voorbij staken, en het gevecht tussen Perez en Sainz en Leclerc en Verstappen. Ook in het middenveld was veel actie. Mick Schumacher (Haas) leek op weg naar zijn eerste punten in de F1, maar vier ronden voor het einde reed hij tegen Sebastian Vettel, waardoor de Aston Martin moest opgeven en de Haas moest binnenkomen en laatste werd.
Vooraan veranderde er niks meer aan de stand en Max Verstappen kon Leclerc al met al gemakkelijk afhouden en reed naar de overwinning. Carlos Sainz bleef, wel met moeite, voor de andere Red Bull van Perez en eindigde derde. De rest van de top 10 is: George Russell (Mercedes), Lewis Hamilton (Mercedes), Bottas, Esteban Ocon (Alpine), Alexander Albon (Williams) en Stroll. Na de race kreeg Fernando Alonso (Alpine) nog een vijf seconden penalty erbij, voor een kleinie botsing met Gasly, waardoor hij niet als negende, maar als elfde finishte.
Na vijf races blijft Charles Leclerc (104) het wereldkampioenschap leiden, maar hij ziet zijn voorsprong op Verstappen (85) verkleinen tot negentien punten. De andere Red Bull van Perez staat op plek drie met 66 punten, Russell (59) blijft vierde en Sainz (53) vijfde. Bij de constructeurs verliest Ferrari (157) ook een wat terrein op Red Bull (151) want de voorsprong van het Italiaanse team is nog slechts zes punten. Ondanks het mindere begin van Mercedes staan ze toch mooi op de derde plek met 95 punten. Binnen twee weken is de volgende race op het circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje.