Het voorbije WK Rally was ongemeen spannend en open. Maar liefst zeven rijders wonnen een wedstrijd en 16 verschillende piloten klokten een beste tijd in een KP. Toch stak één rijder er op snelheid eigenlijk boven uit. Niet Sébastien Ogier zoals we u horen denken, maar wel… Thierry Neuville. We zetten de feiten even op een rijtje.
Dit seizoen werden 13 verschillende wedstrijden verreden, waarvan onze landgenoot er vier won, tegen twee voor Sébastien Ogier (Ford), Ott Tanak (Ford) en Kris Meeke (Citroën). Jari-Matti Latvala (Toyota), Esapekka Lappi (Toyota) en Elfyn Evans (Ford) zegevierden ieder één maal.
22% van alle KP’s voor Neuville
Nog straffer wordt het als we de rally’s gaan ontleden, want zoals u weet bestaat iedere rally uit goed 20 klassementsproeven, tijdritten zoals u wil, wat dit jaar neerkwam op een totaal van 242 verreden proeven (tegen 250 voorzien). Daarvan won onze landgenoot Thierry Neuville er maar liefst 54, tegen 27 voor Tanak en Evans, 26 voor Latvala en 21 voor Ogier. Opvallend ondanks zijn beperkt aantal deelnames reed Andreas Mikkelsen ook tienmaal een snelste tijd, een man voor 2018 dus! Jan Kopeky zorgde voor sensatie door in zijn Skoda Fabia WRC2 ook één proef op zijn naam te schrijven.
Neuville won dit seizoen ook viermaal de Powerstage, de laatste proef van de rally, waarin de winnaar nog eens 5 punten kan scoren. Ook daar doet hij beter dan de verzamelde concurrentie, zo kon Sébastien Ogier maar één Powerstage winnen, de laatste van het seizoen in Australië. Latvala scoorde er drie, Tanak en Evans twee. Net als Ogier won Lappi eenmaal de Powerstage.
Regelmaat loont
Sébastien Ogier scoorde als enig tegengewicht één podiumplaats meer dan Neuville, met name 9 tegen 8, terwijl Tanak 7 maal op het podium stond. Met 24 van de 39 podiumplaatsen toonde de top-3 van het WK zich bijzonder regelmatig.
Als we al deze cijfers in overschouw nemen, dan is het bijna onwaarschijnlijk dat Sébastien Ogier met 24 punten meer dan Thierry Neuville wereldkampioen is geworden. Echter de Fransman werkte het seizoen af met de regelmaat van een klok, want amper eenmaal zag hij de finish niet, terwijl Neuville maar liefst viermaal buiten de top 10 eindigde. En als we die schade optellen, dan is de som zeer snel gemaakt…
Hyundai ook snel
Als we nog even naar de constructeurs kijken, dan won Ford dit seizoen vijf wedstrijd, tegen 4 voor Hyundai en Toyota en Citroën ieder tweemaal. Ford-rijders stonden 19 maal op het podium, tegen 13 voor Hyundai, 5 voor Toyota en 2 voor Citroën. In de KP-stand haalt Hyundai het met 90-80 van Ford…
© autosportwereld.be