[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/11/56I4089.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Charles Leclerc
geboren 16 oktober 1997
in Monte-Carlo (Monaco)
carriére:
2017
kampioen FIA Formula 2 Championship
(Testrijder Scuderia Ferrari F1)
(vrije trainingen met Sauber F1 Team)
2016
winnaar GP3 Series
(Testrijder Scuderia Ferrari in F1)
(Test met Haas F1 Team)
2015
4de in FIA F3 European Championship
(deelname aan Macau Grand Prix)
2014
2de in de Formula Renault 2.0 Alps
6 races in Eurocup Formula Renault 2.0
2013
6de in CIK-FIA European KZ Championship
2de in CIK-FIA World KZ Championship karting
2012
winnaar WSK Euro Series title
2de in CIK-FIA European KF2 Championship
2de in CIK-FIA Under 18 World Karting Championship
2011
winnaar CIK-FIA KF3 World Cup karting
winnaar CIK-FIA Karting Academy Trophy karting
winnaar ERDF Junior Kart Masters
2010
deelname Frans kampioenschap KF3 karting
winnaar Junior Monaco Kart Cup
2009
Frans kartingkampioen KF3 Cadet
2008
winnaar van het Franse PACA kartingkampioenschap (Provence-Cote d’Azur)
2006
winnaar van het Franse PACA kartingkampioenschap (Provence-Cote d’Azur)
2005
winnaar van het Franse PACA kartingkampioenschap (Provence-Cote d’Azur)
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/11/56I4121.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/11/leclerc-in-GP3-1.jpg” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Met Charles Leclerc als “F1 rijder van morgen” trappen we een beetje een open deur in. De nieuwbakken FIA Formule 2 kampioen werd deze week bevestigd voor een zitje bij Sauber in 2018, vooral dan dankzij enige lichte druk van Ferrari waarvan Leclerc de “Academy Driver” is. In 2017 mocht hij al testen en kreeg ook al 4 vrijdagsessies cadeau. Deze rijder wil u dus zeker iets beter leren kennen want hij hoort er nu al bij. Zelf was hij bij het behalen van de titel nog niet op de hoogte. “Niemand wilde mij iets vertellen voordat ik het kampioenschap haalde. Dus ik moest mijn manager contacteren om het fijne ervan te weten!”
Hoe moeilijk was de titelstrijd?
“We hadden een goed jaar en prestatiegewijze waren we altijd wel bij de snelsten, buiten de kwalificatie in Monza dan… en dat was compleet mijn fout want ik was gewoon niet goed genoeg in die sessie. Vanuit mijn standpunt, en het is hetgene ik altijd heb gedaan de afgelopen jaren, heb ik me vooral op mezelve geconcentreerd en op mijn wagen. En dat is het zowat… Eerlijk gezegd, de tegenstand die voel je altijd. Maar ik keek vooral naar mijzelve en ik probeerde de hele tijd de best mogelijke resultaten te behalen. Vandaag [de dag van de race in Jerez] was waarschijnlijk de allereerste keer dat ik echt voelde dat ik absoluut voor Oliver [Rowland] moest blijven, en ja, het voelt dan goed om het kampioenschap te winnen.”
Wanneer geloofde je dat je de titel kon winnen?
“Ik denk dat het na Barcelona was, na race1 daar. In Bahrain was het in de kwalificatie niet duidelijk of we nu geluk hadden of echt snel waren. Er was een rode vlag die op het verkeerde moment kwam voor veel concurrenten dus was het moeilijk in te schatten. En in de race liep het ook niet zo denderend goed want ik had problemen met het zorgen voor mijn banden en ik wist dat in Formule 2 dat heel belangrijk was. Race 2 in Bahrein wonnen we dan wel maar we kozen voor een compleet verschillende strategie dan alle anderen, dus wisten we weeral niet of we de daaropvolgende race wel snel gingen zijn. Maar in Barcelona werd het al snel duidelijk dat we in het goede ritme zaten om het kampioenschap te kunnen winnen als we goed werk leverden. Ik haalde de pole en won de race zonder dat er sprake was van “geluk hebben”. Op dat moment begreep ik dat we het kampioenschap konden winnen.”
Wat waren de hoogte- en laagtepunten van het seizoen?
“Het hoogtepunt was Baku zou ik zeggen, zeker gezien de omstandigheden. We haalden er twee goede resultaten en dat was een hele prestatie voor het team en voor mijzelve. Er waren dit jaar ook heel wat laagtepunten. Monaco kon tellen als teleurstelling want het was mijn thuisrace en dan niet eens de finish halen was hartverscheurend. Het grootste laagtepunt was op persoonlijk vlak, toen ik mijn vader verloor. Het kampioenschap winnen was voor mij de beste manier om hem te eren en ik wil deze titel dan ook opdragen aan hem. Ik hoop dat ik later geen titels meer moet opdragen aan anderen. Vorig jaar droeg ik een titel op aan Jules [Bianchi], en dan dit jaar aan mijn vader. Volgend jaar volgt er hopelijk niemand, al zal het volgend seizoen wel iets moeilijker zijn om een titel te winnen…”
Wat betekent deze titel?
“Het is altijd verbazingwekkend als je een kampioenschap kan winnen. Het is het resultaat van de toewijding van het gehele team en alle mensen die eraan meewerken. Ik ben zeer tevreden over het team. Ze deden uitstekend werk en ze gaven me steeds de beste wagen in het pak. Dat begrijp je snel als je constant op de limiet moet rijden, beter kon ik me niet wensen en ik kan hun niet genoeg bedanken hiervoor. Het is belangrijk in het juiste team te zitten, dat is één van de dingen die je het kampioenschap doet halen. We hadden een goed jaar en werkten hard van bij de wintertests, waarbij we vooral naar onszelf hebben gekeken. De wintertests liepen niet zoals gepland maar van bij aanvang van het seizoen maakten zowel het team als ik een grote stap voorwaarts, en vanaf dan waren we snel. Het was een plezier met hen samen te werken.”
(foto’s: FiaFormula2 & Ferrari Driver Academy&SauberF1)
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Ferrari F1 testrijder
Hij legde al 98 rondes af aan het stuur van de Ferrari SF70H, een voordeeltje natuurlijk als je officieel bij de Ferrari Driver Academy hoort. Dat was deze zomer in de broeierige hitte op de Hungaroring. Met een tijd van 1’17”746, gezet op zachte banden, haalde hij toen de snelste tijd van de dag. Maar dat was voor de Monegask niet het belangrijkste feit van de dag.
“Met een Ferrari rijden is altijd iets speciaals,” vertelt Charles Leclerc. “Het was alsof ik nog nooit van mijn leven in een racewagen had gezeten. Wat een eer! Ik moet Ferrari met heel mijn hart bedanken dat ze mij deze kans hebben gegeven. Ik was tevreden met het werk dat ik heb geleverd. Het team ook.”
“Met een Ferrari rijden is altijd iets speciaals”
“Rijden met de SF70H was fantastisch en als je vanuit de Formule 2 komt dan is het een heel andere wereld, vanuit elk standpunt. Het was de eerste keer dat ik in een F1 wagen zat met de bredere banden en de downforce en aerodynamica van de wagen waren ongelooflijk. Ik leerde veel bij van het werk in de garage. Ferrari heeft de beste ingenieurs en samenwerken met hen voelde goed aan. . Formule 1 blijft mijn droom maar er is nog even werk te doen in de Formule 2 en ik bekijk het nu stap voor stap.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”10617,10609,10606,10618″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” title_font_size=”10″ border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]