Home > Circuit > Super Formula: het seizoen 2017

Super Formula: het seizoen 2017

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

SF19: nieuw chassis komt eraan

Organisator Japan Race Promotion kondigde de plannen aan om tegen 2019 het huidige 5 jaar oude chassis (SF14) te vervangen door een nieuw chassis voor de Super Formula. De SF19 zal worden geleverd door hofleverancier Dallara. Uiteraard wordt het voorzien van alle moderne veiligheidsvoorzieningen, maar een HALO zou niet worden gebruikt! De SF19 zal worden gebouwd volgens dezelfde filosofie als zijn voorganger: lichtgewicht en snel. De aerodynamica moet inhalen makkelijk maken maar het is niet duidelijk of er een DRS systeem zal voorzien worden.De bolide zal worden aangedreven door een tweeliter NRE turbomotor met inhaalssyteem (Overtake System).

De testwagen moet tegen juni 2018 rijden om na tests in juli in productie te gaan vanaf oktober 2018. De levering van de wagens aan de teams wordt voorzien voor januari 2019.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

EINDSTAND 2017
SUPERFORMULA

1. Hiroaki Ishiura 33.5 punten, 2. Pierre Gasly 33, 3. Felix Rosenqvist 28.5, 4. Yuhi Sekiguchi 25, 5. Kazuki Nakajima 22,
6. Andre Lotterer 21, 7. Kamui Kobayashi 16.5, 8. Yuji Kunimoto 16 , 9. Naoki Yamamoto 10.5, 10. Nick Cassidy 8 …

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De Japanse Super Formula begint een populaire serie te worden om toekomstige F1 talenten een “vakantiejob” te laten doen, in afwachting dat hun zitje in de F1 vrijkomt. Na Stoffel Vandoorne in 2016 was het in 2017 de beurt aan GP2 kampioen Pierre Gasly. Niet verwonderlijk gezien de technische kant van de Super Formula bolides, de prestaties en de harde concurrentie in de serie. Japan heeft al geruime tijd dit top-eenzitter kampioenschap, dat zijn wortels vindt in de vroegere Fomule 2 en Formula Nippon (F3000). Het Dallara SF14 chassis, met tweeliter Toyota of Honda turbomotoren, zit dichtbij de prestaties van de FIA Formule 2 (GP2) en met Suzuka en Fuji zitten er twee F1 circuits in het pakket. Bovendien interfereert de kalender niet met die van de F1!

Half punt beslist titel!

Tijdens het weekend van de GP van de USA had Pierre Gasly, met het team Mugen-Honda, nog kans om de titel te pakken op het circuit van Suzuka. Twee opeenvolgend overwinningen, op Motegi en op Sugo, hadden hem samen met de Japanner Ishiura aan de kop van de rangschikking gebracht. Maar een naderende tropische storm maakte het rijden onmogelijk. Na een incidentrijke Q1 sessie in de kwalificatie, met meerdere rode vlaggen, besloot de organisatie het weekend af te gelasten. Dat betekende dat de posities in het kampioenschap definitief werden. Een dubbele bittere pil voor Pierre Gasly, die niet alleen zijn Amerikaans F1 weekend moest laten schieten, maar bovendien ook nog de titel zonder strijd uit zijn handen zag glippen.
De titel ging tenslotte naar Hiroaki Ishiura, met een voorsprong van … een half punt! Het dient wel gezegd te worden dat de Japanner in de afsluitende kwalificatie alvast 4de stond, en Gasly op een 8ste positie.

(foto’s: Superfomula)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
In een notendop corona: Super Formula, F1 en meer
Super Formula: Ryo Hirakawa snelste op eerste testdag
F1 road to Austria 2020: AlphaTauri
Super Formula: manche in Suzuka uitgesteld wegens coronavirus