Ook deze 33ste editie van de 24 Uren 2CV van Spa-Francorchamps maakte de reputatie waar van een moeilijke uithoudingswedstrijd, die over het algemeen wordt gehouden in weersomstandigheden die even veranderlijk als delicaat zijn. En nog maar eens was er een veelheid aan koersfeiten. Je moest van goeden huize komen om de uitkomst van de debatten te voorspellen in deze strijd van een zestigtal “deux-chevaux”, de 2CV, aangevuld met een veertigtal Citroën C1.
Het peloton nam de start klokslag 15u30 op zaterdag, onder aanvoering van de polehouders van de #23 Kimy Racing (Vigneron-Gasperin-Boulange). Lang moest er echter niet gewacht worden op de eerste neutralisatie. Die kwam er al na enkele minuten en werd veroorzaakt door een dubbel incident: de #79 SML 79 (Dewalque-Grignard-Debroux-Galère-Lambert-Asnong) ging van de baan en even later was er een aanrijding tussen twee Citroën C1 en de #14 BMR1 (Blaise-Marquet-Louys), waardoor we een vroegtijdige opgave zagen voor de #14, chassis geplooid!
Aan de kop van de meute zagen we, eens de groene vlag werd gezwaaid, een zeer mooi gevecht tussen de #99 DRM (De Robbiano-Businaro-De La Serna), de #44 Toitures Honin (Renaud-Heinen-Honin-Degeer), de #18 2CV Passion Trapanelle (Chenier-Hauris-Latragna-Vynckier-Hortulanus), de #6 BNLL Miko (Mikulinski-Mikulinski-Car-Coppieters), de #23 Kimy Racing en de #17 Seventeen MCC (Bonnan-De Barbeyrac-Tiggeler-Graham-Sparrow)! Voor de #5 La Botte (Furlotti-Carere-Olivier) was het helaas snel afgelopen, motorbreuk…
Lang moest er ook niet worden gewacht om meerdere andere favorieten te zien verdwijnen of te zien terugzakken naar de dieptes van het klassement. Zo zagen we een probleem met een wiel op de #23 Kimy Racing, een breuk aan de tandheugel van de sturing op de #8 Phoenix Racing Team (Santkin-Piette-Hemroulle-Cuvelier) en een probleem met de kleppen dat de #6 BNLL Miko vertraagde. Bij het vallen van de nacht verloor de #1 JMCE Racing 1 (Licops-Licops-Licops) een halfuur door technische problemen, evenals de #18 2CV Passion Trapanelle, die ten prooi viel aan problemen met de batterij.
In de avond zagen we op de 24 Uren 2CV onder andere de crash van de #17 Seventeen MCC in de Raidillon, gelukkig zonder erg voor de rijder. Hoewel de #44 Toitures Honin lange tijd de debatten domineerde, werden ze uiteindelijk toch teruggeslagen door problemen aan de benzinepomp! Dat alles was in het voordeel van de #42 BNLL Saxoprint, die gespaard werd van technische moeilijkheden en het beste maakte van de weersomstandigheden, die vanaf 5 uur in de ochtend de zaken compliceerde met alomtegenwoordige regen. Daniel Roustan, Fabien Deplanche, Stéphane Lacoste en Charles Malcause slaagden er zelfs in om het gat te slaan en haalden een steeds comfortabelere voorsprong bij elkaar, die op een bepaald moment …9 ronden bedroeg! Niets of niemand was daarna nog bij machte om de BNLL clan van de zege te houden, een genoegen dat Malcause en Lacoste in het verleden al eerder kenden!
Ver achter de dominante #42, haalde de #99 DRM van Matthieu De Robbiano, Martin Businaro en Sébastien De La Serna de verloren tijd in die ze leden tijdens de nacht, een gevolg van aandampende ruiten. Ze sleepten een prachtige 2de plaats in de wacht, vooral dankzij een geweldige, ultieme stint van De Robbiano die de #74 BNLL 3 (Denis-Proietti-Steels-Gies) met zevenmijlslaarzen inhaalde en hen op de lijn met 30 seconden voorging. Eén uur voor de finish prijkte de #34 Beaufort van oud-winnaars Marc en Eric Jamar, van Didier Charlier en van René Brugmans nog op een mooie 2de plaats voordat een stuurkabel brak en hun deed terugvallen naar de voet van het podium, op een 6de positie! Dat niettegenstaande gingen ze nog voor aan andere bolides van toppers zoals de #18 2CV Passion Trapanelle, de #44 Toitures Honin en de #70 Splifar by CGS Racing Team (Hooreman-Hooreman-Renaux-Gillard-Draps-Ide). Deze laatste was niet bij machte zijn succes van verleden jaar te herhalen na problemen met de schokdempers toen ze ‘s ochtends nog in de top 3 stonden.
De algemene top 10 werd vervolledigd door de laureaten in de categorie ‘Xpérimentale’, de #146 JCL Racing van Detrait-Petralia-Monseur-Laleu-Lempereur, de #126 JRT 126 van Jeukenne-Lorquet-Lorquet, ongenaakbaar in het klassement ‘Prototypes’, en de #16 BMR 2 van Blaise-Marquet-Willems-Schmidt.
Bij de ‘Améliorées’, kwam het neer op een sprint naar de lijn waarbij de #47 2CV Wet Dream RT van Mertens-Van Wijmeersch-Van Israel-Smit het haalde met minder dan 2 minuten voorsprong op de #68 Team FG 2CV Passion (Lercher-Ehrhardt-Mazurier-Sultana)! Warme en tegelijk ook… natte momenten.
In de categorie van de ‘Classiques’ tenslotte, zagen we een Nederlandse zege met de #123 Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van Der Goes-Van Der Voort-Nederpel-Van der Voort), die 8 ronden voorsprong hielden op de ‘Belgische’ #98 ‘van Rétro Racing Team (Van De Velde-Arys-Van Den Brande). Het was de ‘Franse’ #435 Deux Pattes Foll (Cannesant-Votte-Tailleur-Cannesant) die het podium vervolledigde.
Een indrukwekkend peloton van C1 stond garant voor een groot deel van het spektakel. Het was de vedettenploeg van Beaufort Racing, de #203 van de Franse humorist Arnaud Tsamère, de ervaren Fred Bouvy, Pierre-Yves Rosoux en Julien Collette, van Simon Tourneur en van Romain Ickx, die het haalden met 9 ronden voorsprong op de #215 MGC by Racing Wings (Eggermont-De Braekeleer-Herr-Gosselin) en 10 ronden op de #204 Heritage Event Car (Beeckman-Denis-Neutelers-Belkreir-Deby). Bij de Engelse C1’s was het succes weggelegd voor de #353 Daltonator (Dalton-Dalton-Fletcher-Plato-Morris), al legde hij wel twee rondes minder af dan de snelste van de Belgische C1.
Het was met een protocollaire ceremonie die maar liefst…11 podia rijk was, dat deze succesvolle editie van de 24 Uren 2CV werd afgesloten. Het evenement blijft een absolute must voor het seizoenseinde op het mooiste circuit van de wereld!