Op vrijdag 17 maart vindt met de 1000 Miles of Sebring de openingsmanche van het wereldkampioenschap uithouding plaats. Het veeleisende Amerikaanse circuit zal een eerste graadmeter zijn voor een veelbelovende jaargang van het FIA World Endurance Championship, met als hoogtepunt het honderdjarig bestaan van de 24 Uur van Le Mans. In Hypercar zien we naast Toyota, Peugeot en Glickenhaus, het debuut van Porsche, Cadillac, Ferrari en ByKolles Vanwall. Deze keer nemen we de nieuwkomers onder de loep, waaronder de Porsche 963 waarmee Laurens Vanthoor een mooi nieuw hoofdstuk aan de Belgische autosportgeschiedenis kan toevoegen.
(Foto’s: © Porsche Motorsport, Ferrari Races, Chip Ganassi Racing, Vanwall Racing Team, FIA WEC ©FOCUSPACKMEDIA)
Porsche Penske Motorsport (LMDh – hybride)
- #5 Dane Cameron – Michael Christensen – Frédéric Makowiecki
- #6 Kévin Estre – André Lotterer – Laurens Vanthoor
De Porsche 963, die als LMDh-wagen gebouwd is rond de monocoque van Multimatic, maakte in januari zijn competitiedebuut tijdens de 24 Uur van Daytona. De 963 was de eerste LMDh die testkilometers aflegde, en dit op 14 januari 2022 op de testbaan van Weissach. Dit was het begin van een intens testprogramma dat de wagen naar Barcelona, Motorland Aragon, Spa, Monza, Homestead, Sebring en Daytona bracht.
Naast het wereldkampioenschap staat ook de 24 Uur van Le Mans hoog op het verlanglijstje van Porsche Penske Motorsport. Het team van Roger Penske nam slechts eenmaal deel aan de 24 Uur van Le Mans, in 1972 met een Ferrari 512M, en the Captain zou graag een zege in deze legendarische uithoudingswedstrijd aan het rijke palmares van zijn team toevoegen. Voor Porsche zelf staat de teller op 19 overwinningen in Le Mans. Laurens Vanthoor maakt deel uit van de rijdersbezetting, en zo bestaat voor het eerst sinds lang een reële kans op een algemene overwinning van een Belg in de Franse etmaalklassieker. Porsche Penske Motorsport zet in Le Mans nog een derde wagen in en ook Hertz Team Jota en Proton Competition beschikken vanaf Le Mans, of mogelijk al in Spa, over een 963.
Ferrari AF Corse (Hypercar – hybride)
- #50 Antonio Fuoco – Miguel Molina – Nicklas Nielsen
- #51 Alessandro Pier Guidi – James Calado – Antonio Giovinazzi
De ongetwijfeld meest opmerkelijke terugkeer is deze van Ferrari. De kleuren de nieuwe Ferrari 499P verwijzen duidelijk naar de 312PB, de wagen waarmee de legendarische Italiaanse renstal in 1973 voor het laatst een gooi deed naar de algemene overwinning in Le Mans. Uiteraard was er van 1995 tot en met 1999 de Ferrari 333SP, maar deze werd telkens door een klantenteam ingezet. Voor het project met de 499P wordt op AF Corse, het team van Amato Ferrari, een beroep gedaan.
Cadillac Racing (LMDh – hybride)
- #2 Earl Bamber – Alex Lynn – Richard Westbrook
In IndyCar zien we al jaren een intense strijd tussen Penske en Ganassi, en dit zal ongetwijfeld vanaf dit jaar ook in het FIA WEC het geval zijn. Chip Ganassi Racing zet namelijk onder de naam van Cadillac Racing de enige Cadillac V-LMDh in. De wagen werd volgens de LMDh-reglementen gebouwd en maakt gebruik van een monocoque van Dallara. De wagen liet een voortreffelijke indruk achter tijdens de 24 Uur van Daytona, waarbij betrouwbaarheid aan snelheid werd gekoppeld. Cadillac diende in de eindsprint zijn meerdere te erkennen in Acura, maar finishte als derde en vierde. Met het prachtige geluid van de hybride V8 van 5,5 liter, wordt de Amerikaanse prototype zeker een publiekslieveling.
Floyd Vanwall Racing Team (LMH – niet-hybride)
- #4 Tom Dillmann – Esteban Guerrieri – Jacques Villeneuve
Met de Vanwall Vandervell 680, aangedreven door een Gibson V8, keert een naam uit de jaren ‘50 terug naar de hedendaagse autosport. Hoewel de niet-hybride Hypercar van het Oostenrijkse team al meermaals getest werd door Jacques Villeneuve, Esteban Guerrieri en Tom Dillmann, lijkt net de naam het debuut te bemoeilijken. Er heerst namelijk een dispuut tussen Sanderson International Marketing en PMC GmbH, een organisatie gelinkt aan ByKolles en teameigenaar Colin Kolles, over het recht om de naam Vanwall te gebruiken. Het team beschikt ook over een Belgische tint, met reserverijder Esteban Muth en ingenieur Jacky Eeckelaert.