De testdagen voor het nieuwe F1-seizoen liggen achter ons. De nieuwe wagens hebben hun eerste kilometers afgelegd, maar voorspellingen maken voor het nieuwe seizoen is en blijft een hele opgave. Toch kunnen we al enkele lessen trekken.
(Foto’s: © Red Bull, Mercedes, Ferrari, Aston F1, McLaren en Alpine – Tekst: Jarne De Scheemaecker)
Na drie dagen testen lijkt de top drie van vorig jaar ongewijzigd: Red Bull, Ferrari en Mercedes. Het is duidelijk dat Red Bull nog steeds een zeer snelle wagen heeft, bovendien blaakt het team van wereldkampioen Max Verstappen van het zelfvertrouwen en liet het met Sergio Pérez de beste tijd van de wintertest noteren, een 1:30.305. Ook zijn Verstappen zit meteen in een goede vorm en hij voelde zich comfortabel in de wagen. Bij Red Bull heerst er dan ook veel optimisme voor het komende seizoen. Ook Ferrari gaat verder op het elan van vorig seizoen. De Scuderia kon zonder problemen het testprogramma afwerken en het ziet ernaar uit dat de Italiaanse formatie het dichtst bij Red Bull zal komen qua prestaties.
De eerste testdag was hoopgevend voor het Mercedes-team. De ‘porpoising’, het stuiteren van de wagen, was weggewerkt en de wagen leek goed gebalanceerd. In de dagen die volgden werd echter duidelijk dat de bolide helemaal niet zo evenwichtig was. Zowel Lewis Hamilton als George Russell hadden moeite om achteraan grip te vinden. De Mercedes kreeg op de tweede dag ook nog een hydraulisch probleem waardoor het team veel testtijd verloor. Al de hoop van de eerste dag veranderde al snel in bittere ernst om het balansprobleem zo snel mogelijk van de baan te krijgen.
Aston Martin als revelatie dit seizoen?
De top drie blijft dan wel ongewijzigd, toch is er een team dat dicht bij Mercedes lijkt aan te leunen. Aston Martin lijkt, vooral in de handen van Fernando Alonso, een grote stap voorwaarts te hebben gemaakt en het team zou dit seizoen weleens voor een verrassing kunnen zorgen. De Spanjaard kon tijdens twee van de drie testdagen een top drie-plek bemachtigen, de wagen ziet er stabiel uit en er is heel wat vertrouwen binnen het team.
De Britse renstal mistte echter Lance Stroll tijdens de wintertest. De Canadees liep een polsblessure op in een fietsongeluk en het is niet duidelijk of hij op tijd fit zal zijn voor de Grote Prijs van Bahrein komend weekend.
Bezorgdheid bij McLaren en mysterieuze Alpine-bolide
Verder had McLaren met heel wat problemen te kampen. Vooral een fout bij de productie van de bandenvleugels speelde het team parten. CEO Zak Brown gaf toe dat de wagen niet aan de doelstellingen voldoet. Door de vele reparatiewerken en bijgevolg de verloren testtijd sloot de Britse renstal met 312 gereden rondes de wintertest af, het laagste aantal rondes van iedereen.
Bij Alpine was er wel ‘porpoising’ te merken. Dat zou door het hobbelige circuit in Bahrein kunnen komen of misschien wou het team zien hoever ze in de afstelling van de wagen konden gaan. De Fransen bleven alleszins mysterieus tijdens de drie testdagen en haalden maar één keer de top tien in de dagtijden, maar de Alpine-rijders Esteban Ocon en Pierre Gasly lijken tevreden met de wagen.
Met maar vier rode vlaggen over drie dagen is het duidelijk dat de wagens veel betrouwbaarder zijn. Ter vergelijking: tijdens de wintertest in Bahrein vorig jaar werd er negen keer met de rode vlaggen gewapperd. Door weinig veranderingen aan het technische reglement zijn de wagens zo goed als hetzelfde gebleven. De goede betrouwbaarheid is een opsteker voor de teams, die tijdens de races liever geen mechanische defecten zien gebeuren.
Het F1-seizoen begint volgende week op hetzelfde circuit als waar er getest werd, het Bahrain International Circuit. In de woestijn zullen de teams pas op zaterdag echt weten wie het beter voor elkaar heeft en wie niet. Na de GP van Bahrein gaat het F1-circus de wereld rond om uiteindelijk eind november in Abu Dhabi het seizoen af te sluiten.
Aantal rondes dat de teams en rijders hebben gereden
Rijder | Aantal ronden | Teamtotaal | |
Red Bull | Max Verstappen | 204 | 413 |
Sergio Pérez | 209 | ||
Ferrari | Charles Leclerc | 199 | 417 |
Carlos Sainz | 218 | ||
Mercedes | Lewis Hamilton | 220 | 398 |
George Russell | 178 | ||
Alpine | Esteban Ocon | 178 | 353 |
Pierre Gasly | 175 | ||
McLaren | Lando Norris | 142 | 312 |
Oscar Piastri | 170 | ||
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | 202 | 402 |
Zhou Guanyu | 200 | ||
Aston Martin | Fernando Alonso | 270 | 387 |
Felipe Drugovich | 117 | ||
Haas | Kevin Magnussen | 219 | 415 |
Nico Hülkenberg | 196 | ||
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | 210 | 456 |
Nyck de Vries | 246 | ||
Williams | Alexander Albon | 210 | 439 |
Logan Sargeant | 229 |
De snelste tijden van elke rijder
- Pérez (Red Bull): 1:30.305, dag drie
- Hamilton (Mercedes): 1:30.664, dag drie
- Bottas (Alfa Romeo): 1:30.827, dag drie
- Leclerc (Ferrari): 1:31.024, dag drie
- Sainz (Ferrari): 1:31.036, dag drie
- Tsunoda (AlphaTauri): 1:31.261, dag drie
- Magnussen (Haas): 1:31.381, dag drie
- Russell (Mercedes): 1:31.442, dag drie
- Alonso (Aston Martin): 1:31.450, dag drie
- Zhou (Alfa Romeo): 1:31.610, dag twee
- Verstappen (Red Bull): 1:31.650, dag twee
- Drugovich (Aston Martin): 1:32.075, dag drie
- Norris (McLaren): 1:32.165, dag drie
- de Vries (AlphaTauri): 1:32.222, dag twee
- Hülkenberg (Haas): 1:32.466, dag twee
- Sargeant (Williams): 1:32.549, dag twee
- Gasly (Alpine): 1:32.762, dag drie
- Albon (Williams): 1:32.793, dag drie
- Piastri (McLaren): 1:33.175, dag twee
- Ocon (Alpine): 1:33.257, dag drie