In Zweden lijken de omstandigheden beter dan verwacht. De eerste ochtend van de tweede WK-manche van het seizoen, was spannend, met kleine verschillen en drie verschillende winnaars in de zeer diverse proeven. Hyundai en Toyota verdeelden de beste chrono’s, maar Ford leidt in Zweden dankzij een regelmatige en snelle Tänak. Thierry Neuville daarentegen is op zoek naar vertrouwen en is slechts zevende na vier proeven.
Foto: © Ford M-Sport & Hyundai
De dag startte met een verrassende winst voor Craig Breen in de Hyundai i20 N. De Ier was bijzonder emotioneel aan de finish en liet meteen zien dat hij zijn plaats in WRC nog steeds verdient. In de technische KP2, amper tien kilometer lang, was hij sneller dan Ott Tänak (Ford) en Esapekka Lappi (Hyundai). De Est nam er de leiding van Kalle Rovanperä (Toyota) over, terwijl Thierry Neuville (Hyundai) de vijfde tijd neerzette.
In KP3, goed vijftien (snelle) kilometers tegen de chrono tikte Kalle Rovanperä als snelste aan, voor een zeer regelmatige Lappi en Takamoto Kastuta (Toyota). Tänak bleef leider, met Breen en Lappi in zijn zog.
Thierry Neuville was ontevreden over zijn wagen, “met veel te veel onderstuur, waardoor de wagen niet op snelheid komt”. De Belg werd zesde.
In de lange, snelle slotproef van de ochtendlus op vrijdag was de beste tijd voor de Japanner Takamoto Katsuta (Toyota), voor Rovanperä en Tänak, waardoor de Est leider blijft, met 2,1 seconden bonus op de sterk rijdende Ier Breen en 4,1 op Lappi, twee Hyundai i20 N dus in de top 3. Wereldkampioen Rovanperä volgt als vierde op 4,7 seconden en Katsuta is vijfde op 7,1 seconden.
Thierry Neuville moest weer behoorlijk wat tijd toegeven, “maar ik weet niet waarom…”. Neuville is voorlopig zevende op 17 seconden van de leider en enkel Pierre-Louis Loubet (Ford) volgt nog achter hem.
In WRC2 leidt Oliver Solberg (Skoda). Deze namiddag volgt een identieke lus, met als afsluiter dezelfde korte sprint-KP als op donderdagavond, met name Umea Sprint 2.