Home > #Hoofdnieuws > Daytona 24: welke lessen trekken de constructeurs na de eerste race van het nieuwe tijdperk?

Daytona 24: welke lessen trekken de constructeurs na de eerste race van het nieuwe tijdperk?

De 61ste editie van de 24 Uur van Daytona zorgde voor lachende gezichten in de kampen van Acura en in zekere mate ook Cadillac. Bij de Europese constructeurs was er evenwel minder reden tot gelukkig zijn. Alle betrokkenen hebben nu een goede maand alvorens in Sebring niet alleen de tweede race van het IMSA-kampioenschap op de kalender staat, maar ook de start van het FIA WEC 2023. 

Foto’s ©: Meyer Shank, Porsche, BMW en Cadillac

De zege van Acura was verdiend, maar Mike Shank, eigenaar van de winnende formatie gaf na de race toe dat het team vanwege problemen met de temperatuur van de versnellingsbak door het oog van de naald was gekropen. Niet alleen ging bij iedere pitstop extra tijd verloren, de versnellingsbak had ook gewoon de geest kunnen geven. Het team haalde het dus toch en dat voor een tweede opeenvolgende maal. Ook de Acura ARX-06 van Wayne Taylor Racing verloor in het begin tijd, met name drie ronden, maar vocht tot de tweede plaats terug.

Naast Acura, dat een schitterende één-twee behaalde, viel vooral de collectief sterke prestatie van het Amerikaanse Cadillac op. De drie Cadillac V-LMDh kwamen als derde, vierde en vijfde over de meet. In tegenstelling tot Acura zien we het team uit Detroit wel in het FIA WEC. 

Ik ben verbaasd dat er zoveel wagens zonder veel problemen deze race beëindigd hebben”, aldus de Franse ex-F1-rijder Sébastien Bourdais. “Het harde werk van Ganassi, Cadillac en Bosch, Dallara en alle andere betrokken partijen is beloond met de drie wagens aan de finish.” De Nederlander Renger van der Zande had evenwel nog een kritische noot aan het einde van de race, waarin hij samen met Bourdais en Dixon als derde eindigde: “Ik moet GM, Dallara en Ganassi feliciteren met het feit dat deze nieuwe wagen 24 uur lang probleemloos geracet heeft. We moeten echter aan het werk wat betreft de snelheid op de rechte lijnen, want op pure snelheid konden we hier niet winnen.” 

Hoe dan ook, Cadillac lijkt een rol te kunnen spelen in de kampioenschappen van zowel IMSA als FIA/ACO, een prima gegeven voor de fans van de uithoudingsraces. 

Ontgoochelend racedebuut en slecht werk van IMSA

Het woord ontgoochelend staat letterlijk in het persbericht van Porsche en dat zet meteen de toon van hoe het gevoel voor de Duitsers moet zijn na het debuut van de Porsche 963. De nieuwe uithoudingsmachine van de constructeur uit Stuttgart had zeker de snelheid in Daytona, reed ook aan de leiding, maar uiteindelijk verdwenen beide wagens uit de voorste gelederen.     

We zijn teleurgesteld, geen twijfel mogelijk”, vertelde Thomas Laudenbach, de vice-president van Porsche Motorsport na de race. “Na iets meer dan vijf uur verloren we het nummer 7 vooraan vanwege een probleem met het hoogspanningssysteem. Later liep onze nr. 6 schade op aan de aandrijflijn. We ondervonden verschillende problemen, maar tegelijkertijd hebben we veel kunnen leren. Het goede is dat we nu weten waar we staan en waar we aan moeten werken. We gaan ons nu systematisch voorbereiden op de volgende races in Sebring, midden maart.

Porsche was overigens duidelijk en vernietigend over het werk van de IMSA in de GTD-klasse: “In de GT-klassen, waarin verschillende fabrikanten met uiteenlopende voertuigconcepten rijden, wordt het deelnemersveld gelijkgetrokken via een zogenaamd Balance of Performance-systeem. Bij de seizoensopener in Daytona is het bestuursorgaan van de IMSA-serie daar niet in geslaagd: De nieuwe GT3-auto’s uit Weissach waren qua motorvermogen zo zwaar gehandicapt dat de zeven auto’s die aan beide categorieën deelnamen vrijwel geen kans op succes hadden.” 

De schuld van een ander… 

Een heel ander verhaal bij BMW, waar gesproken werd van een uithoudingstest, en niet van een… wedstrijd. “BMW M Hybrid V8 beëindigt eerste endurancetest in het nieuwe GTP era”, klinkt het in de titel van het persbericht. 

BMW Motorsport wijst in zijn communicatie ook op het feit dat de problemen met de beide wagens te wijten waren aan problemen met het hybride systeem, een systeem dat van een externe fabrikanten komt (Xtrac, Bosch, Williams nvdr.). 

Helaas waren het vooral de gemeenschappelijke componenten van het hybridesysteem die ons problemen bezorgden, problemen die we samen moeten analyseren”, aldus Andreas Roos (Hoofd van BMW M Motorsport). 

In LMDh werken alle deelnemers met hetzelfde package voor de hybride aandrijflijn. BMW had in dat opzicht uiteraard kunnen opteren voor het Hypercar-reglement en niet voor LMDh, als het alles in eigen handen had willen houden… 

Afspraak op 17 en 18 maart in Sebring, voor respectievelijk de opener van het FIA WEC en de Sebring 12 Hours.

You may also like
Belcar 2023: Alnimax met BMW M4 GT4
Interview Laurens Vanthoor: “Geen idee wat we moeten verwachten”
24H Series Mugello: Belgen met Audi en Porsche
FIA WEC 2023: Toyota favoriet na testdagen, Cadillac en Porsche outsiders