Naar goede gewoonte is ook de 61ste editie van de 24 Uur van Daytona een uithoudingsrace volgens de Amerikaanse filosofie. De top van het klassement blijft bijeen door de talloze interventies van de wedstrijdleiding en heel waarschijnlijk kennen we de winnaar pas in de slotfase van deze toch wel beste mooie wedstrijd. Vooraan leidt Acura, maar Porsche en Cadillac, blijven op vinkentouw zitten om het de #60 Meyer Shank Acura van Blomqvist-Braun-Castroneves-Pagenaud moeilijk te maken.
Foto: © IMSA
Vooraan blijven zes van de negen gestarte GTP-prototypes redelijk dicht bij elkaar hangen en zijn de technische problemen eerder zeldzaam, in tegenstelling tot wat verwacht werd. BMW en Porsche verloren ieder één wagen vooraan (de #7 Porsche en de #25 BMW) met respectievelijk elektronische en hybride problemen. Ook de Wayne Taylor Acura ARX-06 verloor enkele minuten en volgt op drie ronden.
In GTD Pro gaat de strijd tussen Mercedes, Lexus en Aston Martin, met de ‘oude’ Corvette als outsider. Door het spel van de gele vlaggen en Safety Cars kan de #9 Porsche van onder meer Laurens Vanthoor wel aanklampen, maar met een snelste ronde die maar liefst tweeëneenhalve seconde trager is dan de snelste wagen in de klasse, de leidende WeatherTech Racing Proton Mercedes-AMG, is alles gezegd over de BoP en Porsche dit jaar.
In GTD zien we eenzelfde beeld vooraan, wat maakt dat de Belgen niet meteen meespelen voor de zege. Maxime Martin (BMW) is iets over halverwege negende, Jan Heylen (Porsche) twaalfde en Sarah Bovy (Lamborghini) zeventiende. Martin volgt al op drie ronden van de leiders, waarmee duidelijk wordt dat we dit jaar geen Belgen op het podium zullen zien. Sarah Bovy van haar kant werd het slachtoffer van een aanrijding door een LMP2, wat onder meer schade aan de versnellingsbak van de Lamborghini veroorzaakte.
U kan de race integraal en gratis volgen: https://www.imsa.com/tvlive/