Toyota boekte een overtuigende dubbel bij de laatste wedstrijd van het FIA World Endurance Championship in 2022. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria López wonnen met 45,471 seconden voorsprong op hun teamgenoten Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa. Deze laatste equipe verzekerde zich met de tweede positie van de titel bij de rijders en Toyota mag zich kampioen noemen bij de constructeurs. WRT sloot het seizoen af met een overwinning in LMP2 en Sarah Bovy mocht met Iron Dames op de derde podiumtrede in GTE Am plaatsnemen. De laatste zege in GTE Pro ging naar Ferrari.
(Foto: © Toyota Gazoo Racing)
Het was van in het begin duidelijk dat Toyota een klasse te sterk was voor de Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxiviere. De Alpine A480 kwam nooit in de buurt van de Japanse bolides en werd met twee ronden achterstand derde. Bij het vallen van de duisternis nam de #7 de leiding over van de #8 om deze niet meer af te staan. Voor Peugeot werd het opnieuw geen feilloze wedstrijd. De #94 Peugeot 9X8 van Duval-Menezes-Müller finishte met zes ronden achterstand als vierde na problemen met de benzinepomp. De #93 viel met versnellingsbakproblemen uit met uiteindelijk 171 ronden op de teller.
LMP2 – WRT sluit het seizoen af met een derde overwinning
De #31 WRT Oreca 07 van Sean Gelael, Robin Frijns en René Rast won overtuigend de wedstrijd in de zeer competitieve LMP2-klasse. Een aanrijding met Alex Brundle, die gedubbeld werd, zorgde nog even voor ophef en resulteerde in een penalty voor de Engelsman. Het WRT-trio won met 49 seconden voorsprong op de #23 van United Autosports USA in handen van Lynn-Jarvis-Pierson. De Realteam by WRT-wagen van Andrade, Habsburg en Nato eindigde vijfde. Door de overwinning wordt de #31 WRT tweede in de eindstand achter kampioenen Roberto Gonzalez, Antonio Felix Da Costa en Will Stevens die met de #38 Jota deze laatste wedstrijd als derde afsloten.
GTE – titels voor Ferrari en Aston Martin, en Sarah Bovy voor een derde opeenvolgende keer op het podium in GTE Am
De laatste overwinning in GTE Pro ging naar het duo Miguel Molina en Antonio Fuoco met de AF Corse Ferrari. De Corvette van Nick Tandy en Tommy Milner zag de finishvlag als tweede, voor de Porsche van Estre en Christensen. Ondanks technische problemen haalde de Ferrari van Pier Guidi en Calado, met vier ronden achterstand op hun teamgenoten, de finish en ze werden kampioen.
Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting reden een groot deel van de wedstrijd aan de leiding in GTE Am, maar dienden in de slotfase hun meerdere te erkennen in beide Porsche van Team Project 1 en namen zo plaats op de derde podiumtrede. Bovy zat een ruime drie uur aan het stuur van de Ferrari 488 GTE Evo en ze deed dit weer uitstekend en foutloos. Het werd een anonieme wedstrijd voor het team van Jan Heylen. De #88 Dempsey-Proton Racing Porsche die hij deelde met Fred Poordad en Patrick Lindsey werd twaalfde in de klasse. De TF Sport Aston Martin van Ben Keating, Marco Sørensen en Henrique Chaves finishte als vierde en Keating en Sørensen werden kampioen in GTE Am.