Home > #Hoofdnieuws > Super GT: wie is Bertrand Baguette?

Super GT: wie is Bertrand Baguette?

Er waren eerder dit seizoen al de titels van Dries Vanthoor en Charles Weerts in de GT World Europe Sprint, naast uiteraard Stoffel Vandoorne als wereldkampioen in de Formula E en nu voegt de 36-jarige Bertrand Baguette een zeer prestigieuze titel aan dat rijtje Belgische successen op circuit toe. De man uit Verviers is immers de eerste Belg die de hoogstaande Japanse GT-competitie op zijn naam schrijft.

De Super GT is zonder meer één van de meest competitieve GT-competities in de wereld, al mist het kampioenschap in Europa misschien wel wat bekendheid. Echter naast de beste Japanse rijders zien we internationale namen als Eric Comas, Jenson Button, David Brabham, André Lotterer, Benoit Treluyer, Loïc Duval en Nick Cassidy op de erelijst staan. Baguette is nu de eerste landgenoot die zijn naam op het prestigieuze palmares inschrijft.

Baguette racet al negen seizoenen (acht met Honda, één met Nissan) in Japan, met naast deze titel nog een derde plaats in 2020 in de Super GT. In al die seizoenen won hij ook vijfmaal, waaronder tweemaal in Suzuka, naast nog een handvol podiumplaatsen. Daarnaast was hij ook twee jaar in de Super Formula actief met één top-5 als beste resultaat.

Gestart met Marc Goossens

Baguette begon zijn carrière op circuit in de Belgische Formula Renault, met een derde plaats in 2004 in de kleuren van Marc Goossens Motorsport. Na twee seizoenen in de Eurocup Formula Renault schoof hij door naar de Formula Renault 3.5 Series, een kampioenschap dat hij in als eerste Belg 2009 won. Hij kon daardoor onder meer met BMW Sauber en Renault in F1 testen, maar racen zat er nooit in.

In 2011 verraste hij de wereld door ei zo na de Indy 500 te winnen, maar uiteindelijk eindigde zijn carrière in de eenzitters grotendeels daar. In 2012 werd hij tweede in de LMP2-klasse in ELMS, alvorens in 2013 met OAK Racing én de 24 Uur van Le Mans in de LMP2-klasse en de wereldtitel LMP2 te winnen. Het waren die prestaties die de deur naar Japan openden, een verhuis die nu dus in een titel in de hoogstaande Super GT met Nissan resulteerde.