Als bijna-Belgisch kampioen won hij op zaterdag Race 1 en na een uiterst spannende Race 2 had hij voldoende aan een derde plaats om de begeerde Dutch Belgian Super Star in de wacht te slepen. We hebben het natuurlijk over Tomas De Backer de man van de rode #97 Ford Peerlings Wiseco!
(persbericht)
Na het laattijdig officialiseren van de uitslag van Race 1 bleek uiteindelijk dat Sen Roodenburg voor het niet correct inhaalmanoeuver op Philippe Huart bestraft werd met het verlies van twee plaatsen. Hierdoor ging Gianni van de Craats naar plaats twee en schoof Philippe Huart op naar de derde plek, voor Roodenburg. Deze laatste, dan nog tweede in de tussenstand van de Dutch Belgian Super Star, scoorde aldus minder punten, hetgeen zijn missie danig zou bemoeilijken om in Race 2 vooralsnog Dutch Belgian Super Star-leider Tomas De Backer te bedreigen in de match Nederland-België…
Race 2: Alan Czyz nam op passende wijze weerwraak!
Hoeveel tegenslag kan een jonge kerel van zestien jaar te boven komen en steeds weer de rug rechten en, ja, weerwraak nemen? Nog voor de eerste vrije sessie, op vrijdag, goed van start was gegaan, stond de #46 Nowicki Auto Serwis van Alan Czyz met motorschade in het opgeverspark. Maar net voor het begin van de tweede vrije sessie draaide de #46 alweer zijn eerste rondjes en daarop zette snelle Czyz in de kwalificaties prompt de “pole position” neer, een zucht sneller dan rivaal Tomas De Backer. In Race 2 liep hij na enkele ronden zodanig uit op de volgers dat hij niet meer kon bijgebeend worden. Helaas. Het pechduiveltje besliste er anders over en binnen het team van Nowicki Auto Serwis zat iedereen in zak en as. Maar na een nachtje sleutelen – en het verkrijgen van een nieuwe motor – stond de #46 op de grid, op de eerste lijn mooi te glimmen!
In de start kwam De Backer evenwel het snelste uit de startblokken en werd meteen achternagezeten door, jawel, Alan Czyz, die op zijn beurt het gezelschap kreeg van Van Soelen, Roodenburg, Rajala, Olejniczak en Spiezia. In de eerste bocht mispakte Huart zich volledig en sleurde bijna Tom Feyaerts mee van de baan, waardoor de twee ouderdomsdekens van de Fiesta Cup naar de achtergrond verdwenen en niet meer voorkwamen in het debat.
Aan de spits kregen we het trio De Backer-Czyz-Van Soelen, terwijl Rajala iets verderop de betere bleef van Olejniczak en Roodenburg. In de derde ronde viel de #80 EJ Automotive by Raceland 29 van Rajala aan de Geert Timmers-chicane stil en het takelen van de witte bolide noodzaakte de koersdirectie om de Safety Car de baan op te sturen.
Met nog 18 minuten te gaan, werd de race weer vrijgegeven. De Backer hield vooraan stand en Czyz voelde steeds meer de hete adem van Van Soelen en ook Roodenburg. Achter deze top 4 voerde Van de Craats het tweede peloton aan, met Olejniczak, Spiezia, Vanderheyden en La Kosterman.
De Backer, Czyz, Van Soelen en Roodenburg zaten op een zakdoek en het was duidelijk dat de Belg vooraan zwaar onder druk kwam te staan. Dat uitte zich in ronde tien, toen vooreerst Czyz en bijna gelijktijdig Van Soelen beter van de slipstream profiteerden en voorbij de #97 Ford Peerlings geraakten.
De Backer bewoog nog hemel en aarde om de Nederlander ergens te verschalken, maar uiteindelijk gingen zij mooi op een rij, in dezelfde rangorde over de finishlijn: Czyz, voor Van Soelen, De Backer en Roodenburg.
“Dit doet enorm goed,” glunderde Alan na de podiumceremonie. “Voor mezelf en niet op het minst voor het team, want zij zijn ondanks alle tegenslag blijven doorgaan. Deze algemene overwinning is voor hen. Net zoals in Spa was het met Tomas (De Backer) in elke ronde zeer snel maar uiterst clean vechten en geen millimeter toegeven. Ik heb dit jaar enorm veel geleerd en ben uiterst tevreden dat wij onze zinnen hadden gezet op de Ford Fiesta Sprint Cup. Het zijn allemaal identieke auto’s en het is de rijder die het verschil maakt. Dit smaakt naar meer!”
Met een derde plaats had De Backer hoe dan ook genoeg om de kroon in de Dutch Belgian Super Star te beveiligen. Met een totaal van 239 punten, tegenover 222 voor Sen Roodenburg, hield hij de verzamelde Nederlandse concurrentie achter zich. Sinds de creatie van de Dutch Belgian Super Star is Tomas de eerste Belg die zijn naam mag inschrijven op het palmares van de match België-Nederland, een initiatief van V-Max Racing Management. In het Belgisch kampioenschap, en na aftrek van het slechtste resultaat, telt De Backer 196 punten. Philippe Huart, 182, is tweede en de derde plaats in het BK gaat naar Ellis Spiezia (146), die de in Assen afwezige Geoffrey Vanspringel naar de vierde plaats verwijst. In de Belgische uitslag stond ‘onze’ Amerikaan van het Nitro Racing op de tweede stek, achter de ongenaakbare De Backer, voor Tom Vanderheyden, in de #102 Ford Peerlings.
“Veertien races en op uitzondering van die ene race op Circuit Zolder nam ik steeds plaats op het podium,” maakte Tomas de balans op na zijn derde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup. “In de Dutch Belgian Super Star won ik vijf keer en in de Belgische strijd heette ik negen keer de winnaar. Ik ben Belgisch kampioen, ook in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup, win de challenge België-Nederland en schenk bovendien Ford Peerlings de titel in het Ford Dealer Team Championship. Veel beter kan het niet!”
Het doek is gevallen over het vijfde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup. Afspraak in 2023 voor de zesde uitgave van de Nederlands-Belgische Ford-merkencup met een eerste treffen op 14, 15 en 16 april tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort!