Martin Tomczyk, DTM Representative Brand & Sports, sprak met Autosportwereld.be in de aanloop naar het derde bezoek van het DTM ooit aan de Belgische Ardennen. De voormalige DTM-kampioen zou wel eens de geknipte man kunnen zijn om op termijn Gerhard Berger op te volgen.
Foto: © DTM
Wat is het gevoel na anderhalf jaar GT3-wagens in DTM? Beter dan verwacht? Waarom?
“We hebben dit jaar een record startveld, het hoogste aantal deelnemers sinds de herstart van DTM in het jaar 2000 en een ongezien aantal sinds het begin van de jaren 1990. Bovendien zijn er zes merken permanent vertegenwoordigd in de serie, iets wat we sinds 1988 niet meer hebben gehad. De races zijn echt goed, we hebben dit jaar al rijders van vijf van de zes merken gehad die races wonnen en het zesde merk stond al vier keer op het podium en leidde tot voor de Nürburgring het kampioenschap, dus het is een kwestie van tijd alvorens ook zij een race zullen winnen. Dat toont aan dat de BoP van onze partner AVL echt goed werkt, wat een cruciaal element is voor spannende races tot groot genoegen van de toeschouwers. De uitstekende races met de GT3-wagens, de belangstelling van rijders, teams en fabrikanten, van partners, media en fans bewijzen dat dit de juiste weg was om te bewandelen.”
DTM heeft een sterke band met België. Waarom is dit kleine land belangrijk voor DTM?
“België mag dan geen groot land zijn, maar het is zeker een groot land in de autosport en DTM vormt hierop geen uitzondering. België is zeer belangrijk in de DTM-geschiedenis: de allereerste DTM-race werd in België verreden, in Zolder, in 1984, en er volgden nog vele DTM-races op Zolder. We hebben veel Belgische rijders in de DTM gehad en een aantal zeer succesvolle ook, zoals Eric van de Poele, die de DTM-titel won in 1987, of Maxime Martin, die races heeft gewonnen, en dit jaar hebben we Esteban Muth en Laurens Vanthoor. We hebben Belgische teams op de grid gehad zoals RBM en WRT in het verleden en Selleslagh in DTM Trophy dit jaar. En dan is er nog Spa, een zeer legendarisch circuit dat geen verdere introductie behoeft. Het eerste DTM-evenement vond daar plaats in 2005, toen Mika Häkkinen er zijn eerste DTM-racezege behaalde en gelukkig keerde de serie in 2020 terug. Dat we dit jaar weer terugkomen, maakt ons blij. En laten we zeker de Belgische fans niet vergeten, de grote passie voor autosport die er altijd is geweest in het land.”
Waarom zijn de Belgische fans naar Spa gekomen om de DTM-races bij te wonen ? Wat zijn de sterke punten van deze discipline?
“De kans om te kijken naar een volledig veld van professionele rijders van wereldklasse, elk met hun eigen wagen, dus geen rijderswissels – dit is trouwens het DTM-DNA, het één-rijder-één-wagen-principe, gewoon 55 minuten pure, harde en spectaculaire races met exclusieve sportwagens van bekende merken. Vanaf de nieuwe tribune heb je een fantastisch uitzicht op het gebeuren. En natuurlijk de mogelijkheid om dicht bij de rijders te komen in de paddock, de fantastische pit view box, interviews en signeersessies, de pit walk. En hoewel DTM de topcategorie is, is er nog veel meer om naar te kijken: we hebben de jonge, opkomende talenten in DTM Trophy, we hebben de prachtige DTM-auto’s uit het verleden in DTM Classic en de BMW M2 Cup one-make series. Lotus Cup Europe, de Ferrari Club Deutschland Racing Series en Maxx Formula met grote krachtige eenzitters waaronder Formule 1-auto’s doen ook mee aan het DTM-evenement in Spa, dus er is veel om naar uit te kijken. De verbeteringen die aan het circuit zijn aangebracht, met name de fantastische nieuwe tribune bovenaan de Raidillon, zijn echt indrukwekkend en van daaruit zullen alle toeschouwers een uniek uitzicht.”