Home > #Hoofdnieuws > FE: Autosportwereld in gesprek met wereldkampioen Stoffel Vandoorne

FE: Autosportwereld in gesprek met wereldkampioen Stoffel Vandoorne

Het achtste seizoen van de Formule E, waar Stoffel Vandoorne wereldkampioen werd, ligt ondertussen al even achter ons. Wij spraken dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps tijdens de Belgische F1 GP met onze wereldkampioen over het afgelopen seizoen en zijn toekomstplannen.

Foto’s © Jens Mommens

Je hebt het kampioenschap zeer overtuigend gewonnen. Wat ging er door je heen toen je over de finishlijn reed in Seoel?

“Ontlading. Plots was de druk eraf. Het was de laatste wedstrijd van het seizoen en het kampioenschap was afgesloten. Het is vooral een heel intens seizoen geweest om elke keer opnieuw die constantheid te geven. Dat komt niet vanzelf en vraag heel veel energie. We hebben hier als team ongelooflijk veel werk ingestoken. Als je dan over de finishlijn komt is het plots gedaan en dan voel je je wat leeg door het “drukverlies”. Je denkt dan gewoon terug aan alle mooie momenten van het seizoen.”

Heb je veel moeten opofferen dan als je spreekt over een drukverlies?

“Neen, zeker en vast niet. Het is vooral de intensiteit van het kampioenschap die zwaar woog. Alle voorbereiding en simulaties vragen wel wat van je. Ook het nieuwe kwalificatieformaat zorgde voor extra druk, gezien je er elk weekend opnieuw moest staan. Elke race opnieuw waren er resultaten te boeken. Je kon het je dus niet veroorloven op die kans te missen.”

Hoe voel je je nu de eerste emoties van het kampioenschap wat zijn weggeëbd?

“Ik voel me heel fier natuurlijk. Wat we als team klaargespeeld hebben in een heel korte periode, zeg maar twee seizoenen, is indrukwekkend. Zeker als je weet dat het kampioenschap zo competitief is. Het is een van de moeilijkste klassen om die constantheid te behouden, die wij als team wisten neer te zetten. De voorbij twee jaar hebben we zowel her rijders- en constructeurskampioenschap kunnen winnen. Het is iets speciaals wat we gepresteerd hebben.”

Je zegt dat het moeilijk is om elk weekend opnieuw die constantheid te hebben in de FE, hoe komt dat?

“Het is moeilijker in de FE om dominant te zijn. De reglementering is veel kleiner en er zijn veel minder verschillen tussen de wagens. Enkel de aandrijflijn en de rijders maken dus het verschil. Daarnaast is het ook heel erg belangrijk hoe je het team runt om elke race opnieuw die constante te kunnen leveren. Het operationele mag je dus zeker niet onderschatten. Daarnaast moet je gewoon de banden begrijpen en de auto elk weekend in een goede set-up hebben. Daar hebben wij bij Mercedes gewoon goed werk geleverd.”

Is het dan niet jammer dat Mercedes het kampioenschap zal verlaten?

“Iedereen vindt het jammer dat Mercedes eruit stapt. De beslissing is nu eenmaal genomen en daar kunnen we niets aan veranderen. Het enige voordeel dat we hebben, is dat we het al een jaar op voorhand wisten. Zo kon iedereen aan de toekomst te werken. Het team wordt overgenomen door McLaren. Natuurlijk had ik liever gehad dat ze doorgingen, gezien ik voor mezelf een lange carrière zag met hun. Vooral na alle successen die we tot nu toe hebben gehad.”

Veel mensen maken graag de vergelijking met de Formule 1, kan je zelf eens die vergelijking maken?

“In de F1 bepaald de auto heel veel. Heb je een goede dag, dan start en eindig je vooraan. Bij een slechte start je achter je teammaat, maar blijf je toch nog relatief vooraan staan door de wagen die je onder je hebt. Heb je in de FE een minder dag, start je achteraan de grid omdat alles gewoon zo dicht bij elkaar ligt. Alle rijders daar komen uit andere kampioenschappen en hebben daar al hun naam gemaakt.”

Wat is dan het belangrijkste binnen de Formule E, de wagen of de rijder?

“Het is een werk van beide. Als je kijkt, zelfs binnen ons eigen team was er veel verschil. Nyck en ik reden met dezelfde wagen. Ikzelf ben quasi altijd binnen de top vijf geëindigd, terwijl hij vaak achter mij stond. Ik had heel veel vertrouwen in de wagen en wist wat er mogelijk was. Als je zoveel vertrouwen hebt, dan kan je weekend na weekend consistent zijn. Samen met het team hebben we dan ook het kampioenschap gewonnen.”

Wat zijn jouw plannen voor volgend jaar dan?

“Volgend jaar rijd ik, net zoals dit jaar, terug mee in de Formule E. Het is heel goed verlopen voor mij, dus volgend jaar opnieuw. Geen afleidingen, mij gewoon volledig focussen en er volledig voor gaan. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat ik volgend jaar terug vooraan zal strijden voor de titel.”

Wat vind je dan zelf van de concurrentie die al bekend is?

“Bij Jaguar verandert er niets, dus ik verwacht dat Mitch (Evans, nvdr.) opnieuw heel sterk zal zijn. Ook da Costa bij Porsche wordt een uitdaging. Hij is een FE-kampioen en brengt heel veel ervaring met zich mee. We kunnen nu echt eens zien waar ze echt staan. Maar het is ook belangrijk niet te vergeten dat iedereen opnieuw van nul start in de Gen3 wagen.”

Om af te sluiten wil ik het graag nog even hebben over de toekomst van Spa in de F1-kalender. Waarom denk je dat alle rijders Spa zo hoog hebben zitten?

“Het klopt inderdaad dat Spa bij iedereen in de top drie zit. Dit is echt nog een puur ‘old school’ circuit. De fans zijn gepassioneerd en het is geen gecommercialiseerd circuit zoals in Miami. Hier draait het echt nog om de sport. Daarnaast heb je in deze formulewagens, met veel snelheid en downforce, echt voeling met het circuit, die je nog op weinig andere circuits tegenkomt.”

You may also like
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten
Formula E Hyderabad: Jean-Eric Vergne wint in India