In het Noorse Hell werd de openingswedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap rallycross afgewerkt. Hell stond ook in het teken van de tweede wedstrijd voor RX2e, met onze landgenoot Viktor Vranckx en de derde wedstrijd voor het Europese gebeuren in RX1 en RX3 met de Belgen Enzo Ide en Kobe Pauwels.
foto’s copyright Johnny Loix
In Hell werd rallycrossgeschiedenis geschreven, want er was de allereerste wedstrijd ooit voor het Wereldkampioenschap rallycross dat is voorbehouden voor elektrisch aangedreven wagens. Toch beginnen we met de overige klassen, want liefst twee Belgen wisten hun klasse te winnen.
In RX2e, de supportklasse van het wereldkampioenschap die ook met elektrische wagens wordt betwist, alle identiek overigens, was het Viktor Vranckx die na winst in Zweden ook in Noorwegen de beste was. Vranckx beëindigt zo het Scandinavische tweeluik op perfecte wijze. Vranckx, nog maar zestien, domineerde het hele weekend en won nagenoeg alle races. Zo won hij de eerste twee reeksen, zijn progressie race, vervolgens de halve finale en tot slot de finale. Enkel in de derde reeks werd de jonge Belg “slechts” vierde in totaal na met een duideliijk beschadigde wagen toch zijn race zelf te winnen, nog goed voor een vierde reekstijd. De Zweed Nils Andersson werd tweede en blijft voorlopig zijn dichtste concurrent in deze klasse.
En ook in Euro RX3, vroeger Super1600, was een Belg aan het feest. Kobe Pauwels won daar immers met zijn Audi A1 van Volland Racing zijn tweede wedstrijd van het seizoen. Net als Vranckx in RX2e domineerde Kobe Pauwels in Hell. Enkel in de eerste reeks op zaterdag moest hij zijn meerdere erkennen in de Tsjech Jan Cerny. Na twee overwinningen en een tweede plek heeft de jonge Limburger nu reeds een voorsprong van 20 punten op de Portugees Joao Ribeiro en de Pool Damian Litwinowicz.
In Euro RX1 zagen we met Enzo Ide een derde landgenoot aan het werk. Met de Audi S1 van EKS was Ide vierde na drie heats. Dat had Ide te danken aan een derde, vierde en zesde plek in de reeksen. Vervolgens won Ide zijn progressie race. Maar in de halve finale liep het net als in Zweden mis. Ide leek naast Marklund goed weg te komen maar werd net na de eerste bocht verrast door de Zweed Anders Michalak met zijn Volkswagen Polo. Ide wilde zich onmiddellijk een weg terug banen maar de ophanging van de Audi raakte beschadigd waarna de opgave volgde. Voor het duel met Michalak werd Ide later nog gestraft waarbij de Belg een plaats werd teruggezet in het resultaat van die halve finale. Het was uiteindelijk Ide’s teamgenoot bij EKS, de Noor Andreas Bakkerud, die voor een Noorse thuisoverwinning zorgde. Een andere Noor, Sondre Evjen, werd tweede. De Let Janis Baumanis vervolledigde het podium. De Zweed Anton Marklund, nog steeds leider in deze klasse, werd vierde.
De eerste wedstrijd in het Wereldkampioenschap rallycross voor elektrisch aangedreven wagens werd gewonnen door wie anders dan de Zweed Johan Kristoffersson. Kristoffersson werd in 2021 de laatste wereldkampioen toen er nog met brandstofmotoren werd gereden en luidt nu het nieuwe tijdperk in met een overwinning. Het hele weekend stond in het teken van het duel met zijn landgenoot Timmy Hansen. Die laatste werd tweede met een achterstand van ruim drie seconden. Geen van beide wisten ze overigens hun halve finale te winnen, die eer was weggelegd voor de Noor Ole Christian Veiby en de Fin Niclas Grönholm.
Het wereldkampioenschap trekt begin september naar Letland (Riga). Daar zullen ook de rijders uit de klassen RX2e en Euro RX1 aanwezig zijn.