Ondertussen is het weer die tijd van het jaar: de Isle of Man TT is onderweg, voor het eerst sinds 2019. Voor de ene is het waanzin, voor de andere een verslaving. Zondag en maandag waren er al kwalificatiesessies, die duren nog tot vrijdag.
foto: ©iomtt.com
Het publiek was er opnieuw. In de dorpen, op de tribunes, achter de hagen, op de bankings, met de voeten minder dan een meter van de motoren die aan 180 mijl per uur voorbijrazen. De Snaefell Mountain Course tart elke verbeelding. Het is de oude Nurburgring, maar dan in het kwadraat! De snelheid is onvoorstelbaar, het risico alom aanwezig en dat maakt de hele romantiek van de Isle of Man TT. Het is en blijft racen in zijn puurste vorm, maar met alle gevolgen van dien.
Samengevat klinkt het voorlopig als volgt. Peter Hickman zette met zijn Gas Monkey BMW 1000RR maandag een ronde neer met een gemiddelde van 130.719 mijl per uur en topt daarmee de tabellen bij de Superbikes, nadat eerder Davy Todd met de Milenco by Padgett’s Honda de snelste was op zondag. De kwalificatie werd stilgelegd met rode vlag nadat eerst Sam West van de baan ging op Laurel Banks en later Michael Sweeney tegen de vlakte ging aan de elfde mijlpaal. Beide rijders werden afgevoerd en zouden verwondingen aan armen en hand hebben. De sessie werd stilgelegd en de sidecar sessie die erop volgde werd afgelast.
Bij de Supersports is het Michael Dunlop die voorlopig de snelste tijd in handen heeft. Vanavond, op dinsdag, is er de derde chronosessie voor de deelnemers. De kwalificaties gaan nog verder tot vrijdag, met sessies voor de verschillende klassen. De races zijn er op zaterdag 4 juni, maandag 6 juni, woensdag 8 juni en vrijdag 10 juni.
Vandaag en vrijdag worden er nog buien en regen voorspeld op het eiland, met frisse temperaturen van rond 16 graden. De andere dagen zou het opklaren met tegen zaterdag een droge periode met 18 graden. De timing kan (en zal waarschijnlijk) nog worden aangepast.