Home > #Hoofdnieuws > Ring 24: een prachtige overwinning voor Vanthoor-Vervisch-Frijns-van der Linde!

Ring 24: een prachtige overwinning voor Vanthoor-Vervisch-Frijns-van der Linde!

Dries Vanthoor en Frédéric Vervisch wonnen na 2019 opnieuw met Phoenix Racing de 24 uur van de Nürburgring. Deze keer deelden de Belgen het stuur van de Audi met de Nederlander Robin Frijns en de Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde. Mercedes-AMG Team GetSpeed vervolledigde met haar beide equipes het podium van deze 50ste editie.

Na de ongevallen van de #90 Aston Martin en de #98 BMW, kwam de #15 Audi R8 LMS GT3 Evo II van Audi Sport Team Phoenix rond middernacht aan de leiding. Ze weerstonden nadien met succes de druk van de #20 Schubert Motorsport BMW en de #3 GetSpeed Mercedes en maakten tijdens de regen met opgesneden slicks ook de beste tactische beslissing om zo een definitieve voorsprong te nemen.

Met uitzondering van het incident met de Manthey-Racing Porsche kende de #15 Audi een vrij probleemloze race. Dries Vanthoor liet zien dat hij mentaal zeer sterk staat. Na de veelbesproken aanrijding met broer Laurens draaide een tot tranen toe bewogen Dries de knop om en reed zeer sterke stints. Zowel onder druk als bij de wisselende weersomstandigheden hield hij het hoofd koel.

“Ik had het een tijd moeilijk om er bovenop te komen”, aldus Dries. “Normaal zou ik op het moment van de aanrijding een dubbele stint hebben afgewerkt, maar ik vroeg om hem na de eerste te beëindigen. Deze morgen waren de omstandigheden heel moeilijk. In mijn laatste ronde begon het over heel het circuit te regenen. Mijn ingenieur vroeg wat ik wou en intermediates (opgesneden slicks) leken me de beste keuze.”

“De start was moeilijk en chaotisch”, vertelde Frédéric na de finish. “Daardoor hebben we de strategie iets aangepast om wat vrije ruimte te krijgen. Er werd heel agressief gereden. Tijdens mijn stint ’s nachts was het ook moeilijk rijden door een baan die vol olie lag. Ik heb wat zekerheid ingebouwd. We hebben het met de vier rijders fantastisch gedaan. Indien het volledig droog zou zijn geweest, dan was het moeilijker geweest voor ons, want de Mercedes leek op een droge baan net iets sneller. Dus die regen kwam ons goed uit!

Wat gebeurde er met de andere Belgen?

Mühlner Motorsport finishte 27ste algemeen met hun Porsche 911 GT3 Cup (992) en derde in de klasse Cup 2. Tom Cloet (Team Mathol – Porsche Cayman) eindigde 39ste in het algemene klassement en zesde in klasse Cup 3. Hakan en Recep Sari finishten met JJ Motorsport als 42ste en vierde in klasse SP 10. De Toyota GT86 Cup van Pit Lane AMC Sankt Vith, het team van Olivier Muytjens, “Brody”, Jacques Derenne en Kurt Dujardyn, kwam als 86ste en vierde in SP 3 over de eindstreep.

Laurens Vanthoor (Manthey-Racing – Porsche), Adrien De Leener (Dinamic Motorsport – Porsche), Alessio Picariello (Falken Motorsports – Porsche), Maxime Martin (TF Sport – Aston Martin), die allen in klasse SP 9 (GT3) deelnamen, moesten opgeven. Ook Maxime en Guillaume Dumarey, Jean Glorieux en Simon Balcaen (PROsport Racing – Aston Martin) en Guido Dumarey (PROsport Racing – Aston Martin) haalden het einde van de wedstrijd niet.