Foto ©: Charles Leclerc
De kwalificatie in de GP van Monaco zit erop. Charles Leclerc (Ferrari) pakte de pole in zijn thuisrace, voor zijn teamgenoot Carlos Sainz en Sergio Perez (Red Bull). Dit zeiden de rijders na de kwalificatie.
Ferrari – “Ik ben erg tevreden met onze algemene prestaties tot nu toe dit weekend. Ik had vertrouwen in de auto en begon in Q3 wat meer te pushen. De eerste ronde was goed. Ik denk dat de tweede een van de beste ronden was die ik ooit in de kwalificatie heb gereden”, zei Charles Leclerc. “Het was zo leuk om te rijden en ik zat echt op de limiet. Ik had veel overstuur, dus de achterkant was vrij los. Toch wist ik dat de ronde goed in elkaar zat en dat voelde bijzonder goed. Het is jammer dat ik het niet kon afmaken, maar dit is Monaco en we weten dat de laatste poging altijd het risico loopt op gele of rode vlaggen. We hebben in ieder geval de pole veilig gesteld, dus ik ben erg blij.”
“Het was een geweldige opbouw gedurende de kwalificatie vandaag, vooral tot aan Q3 toen het helaas wat rommeliger werd. Bij mijn eerste poging moest ik beide Mercedessen inhalen tijdens mijn vliegende ronde en ik liet een paar tienden liggen, vooral bij het inhalen van Hamilton bij het zwembad”, vertelde Carlos Sainz. “Ik had echter vertrouwen in de tweede poging, totdat Perez voor me crashte. Ik deed alles wat ik kon om snel te reageren en de crash te ontwijken, maar het was te laat. Dit soort dingen kan gebeuren in Monaco en helaas was ik er weer bij betrokken.”
Red Bull – “Het was een frustrerend einde aan de kwalificatie voor Red Bull. “Dit zou niet toegestaan mogen worden,” schreeuwde een gefrustreerde Max Verstappen. “Anders is het beter dat je gewoon je rondje rijdt en vervolgens je wagen in de muur zet.” “Het was een beetje file“, aldus Verstappen. “Het was erg jammer, ik denk dat we beter hadden kunnen presteren dan de vierde plaats.”
“Er was blijkbaar een technisch probleem, want de G die ik kreeg was iets van 20 G,” zei Sergio Perez in de persconferentie na de kwalificatie. “Maar het is nogal een sectie met lage snelheid en er zijn TecPros daar. Ik denk dat de strategie met de band, vooral die laatste set, dat was niet op temperatuur en het was gewoon te piekerig. Ik was hem al bijna kwijt in bocht één. Achteraf gezien denk ik dat we het vandaag niet goed gedaan hebben.”
McLaren – “Het is een lange week geweest, gewoon omdat ik vorige week zoveel geleden heb met de amandelontsteking en koorts”, zei Lando Norris. “Dus ik denk dat er van binnenuit een goed vertrouwen is dat als de dingen perfect zijn het vandaag nog beter had kunnen zijn. Maar desalniettemin ben ik gewoon erg blij met waar ik sta, plek vijf is nog steeds een goed resultaat voor ons.“
“Er waren een paar foutjes in Q1, dus ik denk dat we eigenlijk op een fatsoenlijke plaats zaten voor wat we waren. Normaal gesproken blijf je dan gewoon bouwen, blijven bouwen door de sessie heen en dat is waar ik gewoon niet kon bouwen en de grip krijgen en die grote stap vinden die iedereen of ik denk de meeste anderen, leken te maken. Dat is nog steeds de strijd,” zei Daniel Ricciardo.
Mercedes – “De rode vlaggen kostten me mijn laatste ronde, maar ik denk niet dat het veel anders zou zijn dan hoe het toch afliep. Achteraf gezien moest ik de eerste ronde op de banden zien te krijgen en dat lukte niet, nadat ik met de verkeerde motorstand aan de ronde was begonnen. Maar Monaco is nu eenmaal zo en het was een ongelukkige sessie”, vertelde Lewis Hamilton.
“Het rijgedrag van de auto is het hele weekend onze grootste beperking geweest en hoewel plek zes geen resultaat is om te vieren, denk ik dat we het maximale eruit hebben gehaald met het pakket dat we hebben”, vertelde George Russell. “Het team heeft ongelooflijk hard gewerkt om ons een zo soepel mogelijke set-up te geven, maar in Barcelona zagen we dat onze sterke punten snelheid op de rechte stukken en hoge snelheid in de bochten waren – en in Monaco is geen van beide te vinden.”
Alpine – “Ook al hebben we de auto voor vandaag sterk verbeterd en is het positioneel een goede kwalificatie, we hadden nog beter kunnen zijn. Bij de eerste poging in Q3 lag ik vijfde en met de evolutie van de baan denk ik dat we die positie voor morgen hadden kunnen behouden”, zei Fernando Alonso. “Jammer genoeg blokkeerde ik bij het aanremmen voor Mirabeau. Als je in Monaco je concentratie verliest, al is het maar voor een seconde, kan dat een grote impact hebben, dus ik bied mijn excuses aan het team aan.“
“Na drie moeilijke vrije trainingen waarin de prestaties ontbraken, is het een geweldig gevoel om Q3 te halen in Monaco. We wisten dat de kwalificatie vandaag de sleutel was, dus de focus lag altijd op het goed afstellen van de set-up na gisteren en vandaag verschillende dingen getest te hebben”, vertelde Esteban Ocon. “Ik heb wel gemengde gevoelens, want ik stond op het punt om een geweldige laatste ronde te rijden voor het incident, waardoor de sessie werd afgebroken.“
Aston Martin – “Q3 eindigen op plek negen is een goed resultaat. Het is altijd belangrijk om goed te kwalificeren in Monaco, dus hopelijk kunnen we vanaf daar goed racen en de kansen benutten om hogerop te komen. Het weer is echter het grote vraagteken. Als het nat is, kan het een loterij worden op dit circuit, maar het kan ook voor een leuke en vermakelijke race zorgen”, vertelde Sebastian Vettel.
“Allereerst wil ik iedereen in de garage bedanken en goed gedaan voor het repareren van mijn auto na de training. Het was een hele krachtsinspanning om alles op tijd gerepareerd te krijgen voor de kwalificatie. Helaas was de kwalificatie frustrerend: Ik ging van de baan in bocht dertien nadat ik te veel van de kerb had genomen en mijn ronde was voorbij”, legde Lance Stroll uit.
AlphaTauri – “Ik ben teleurgesteld over vandaag. Ik raakte de vangrails in Q1 en beschadigde de linker voorkant van de auto. Door de rode vlag konden we terug naar de garage, maar er zat nog wat schade op de auto en dat beïnvloedde mijn prestaties denk ik”, zei Yuki Tsunoda. “Jammer genoeg kwam hierdoor ook de kwalificatie van Pierre in gevaar en kon hij het eerste kwartaal niet doorkomen. Dat is erg jammer, want ik denk dat beide auto’s het potentieel hadden om vandaag in Q3 te staan.
“Ik ben enorm gefrustreerd vandaag. We zijn het hele weekend snel geweest tot aan de kwalificatie, dus het is teleurstellend dat we deze kans hebben laten liggen. Ik ben niet blij met de strategische beslissingen die we vandaag hebben genomen en vervolgens zijn we in Q1 te laat uit de pitstraat gekomen en zijn we niet over de streep gekomen voordat het rode licht uitging”, zei Pierre Gasly.
Alfa Romeo – “We hadden niet verwacht Q3 mis te lopen, maar we bleken niet zo competitief als we hadden verwacht. Ondanks het missen van een sessie gisteren, heb ik het gevoel dat ik in een goed ritme ben gekomen,” vertelde Valtteri Bottas. “De auto was in balans en voelde goed aan, de laatste ronde in Q2 was ook echt goed. Ik denk dat we het onderste uit de kan hebben gehaald.
“Het is een erg frustrerend en teleurstellend resultaat: de rode vlag die enkele seconden voor het einde van mijn ronde uitging, betekende dat ik de enige was die geen tijd kon zetten met de tweede set banden en op een stratencircuit als Monaco, met een sterke parcours-evolutie, had ik in de eerste ronde nooit een kans”, zei Zhou Guanyu.
Haas – “Het zag er goed uit en de auto voelde goed aan, maar het gebeurde gewoon niet in Q2. Ik zou graag wat regen zien vanaf deze positie, want het zou leuk zijn om wat pit te hebben en een wat meer bewogen race, zodat we de kans hebben om naar voren te komen. Ik denk dat de auto de juiste snelheid heeft – duimen maar voor een natte dag morgen”, vertelde Kevin Magnussen.
“Het is erg jammer dat de groep waarin we zaten erg krap bij elkaar zat. Ik denk dat we in dat geval drie of vier tienden van Q3 af zaten, dus ik denk dat als ik van mijn kant die tweede sector beter had gereden, we zeker in de buurt zouden zijn gekomen”, zei Mick Schumacher. “Maar er zijn van die dagen dat het gewoon lijkt alsof er wat dingen misgaan, maar het is wel heel leuk.“
Williams – “Het is een erg frustrerend resultaat; ik heb het gevoel dat we vandaag veel meer te bieden hadden. Het is zo’n krappe tijd om de banden op de juiste plaats te krijgen en zoiets als een rode vlag verstoort echt onze voortgang als alles afkoelt”, zei Alex Albon.
“Ik ontdekte een auto waarin ik veel meer potentieel had en ik zette veel meer rondetijden neer, maar aan het eind kregen we de rode vlag. Het is frustrerend, ik weet dat ik beter moet doen en we moeten ook deze problemen met de auto begrijpen en onze kwalificatie minder in gevaar brengen”, vertelde Nicholas Latifi.