Home > F1 > F1: welke rijders moeten al beginnen vrezen voor hun 2023 zitje

F1: welke rijders moeten al beginnen vrezen voor hun 2023 zitje

Het seizoen is nog maar vijf ronden ver, maar toch kunnen er al veel conclusies getrokken worden. Omdat er na dit seizoen acht contracten aflopen leek het ons wel interessant om te kijken of sommige rijders al moeten vrezen voor hun zitje van volgend jaar. Bij de topteams lijken de plaatsen nog redelijk vast te liggen, maar de rijders in het middenveld zijn minder zeker.

Foto: © Aston Martin

AlphaTauri – het ‘opleidingsteam’ van Red Bull is heel moeilijk om te voorspellen. Pierre Gasly heeft nog een contract tot 2023, maar de vraag bij hem is als hij wel wil blijven. Na de terugkeer van bij Red Bull is de Fransman één van de meest consistente rijders op de grid geweest, met altijd goede resultaten. Nu zijn wagen wat minder is kan hij misschien uitkijken voor de stap hogerop, maar als het aan het team zelf ligt zal hij mogen blijven.

Yuki Tsunoda’s contract loopt dan wel op het einde van dit seizoen af. Zijn rookie-seizoen was er één dat vooral bijbleef door zijn uitspraken en temperament en minder door zijn kwaliteiten. Dit seizoen komen die dan juist wel naar boven en moet hij niet meteen beginnen vrezen voor zijn plek, maar hij moet blijven presteren om een nieuw contract te krijgen, want er zijn altijd jonge Red Bull-rijders die anders zijn zitje zullen innemen.

Aston Martin – Als nu de contracten zouden besproken moeten worden dan zou er een grote kans bestaan dat beide rijders hun valiezen mogen inpakken. Vorig jaar was opnieuw een dramatisch seizoen voor Sebastian Vettel en het begin van 2022 was ook al niet te denderend. In Miami toonde hij wel nog eens waarom hij een viervoudig wereldkampioen is, maar het komt er te weinig uit om aan te blijven. Een reden waarom Vettel wel zou mogen aanblijven is omdat hij nog maar drie races heeft gereden en de wagen nog niet helemaal begrijpt. De eerste twee kon de Duitser er niet bij zijn omdat hij corona had, maar dit mag geen excuus blijven. Mocht hij niet verbeteren zou het kunnen zijn dat de carrière van Vettel na dit seizoen afgelopen is, want zijn contract loopt dan ook af.

Zijn teamgenoot Lance Stroll zal ook niet mogen aanblijven als hij zo blijft verder doen. Al het hele jaar lijkt hij geen zin te hebben in de sport en enkel in Miami kon hij nog eens tonen waarom hij in de F1 zit. Stroll is de enige waarvan de duur van het contract onbekend is, maar wetende dat zijn papa de baas is bij Aston Martin kan het wel eens zijn dat hij toch op een verlengd verblijf mag hopen.

Williams – Williams heeft de twee rijders die het verst uit elkaar liggen. Aan de ene kant heb je Alexander Albon die na een sabatjaar terug in de F1 is en het team op zijn rug draagt. Met twee punten finishes en voor de rest goede resultaten hoeft hij niet te vrezen voor zijn plekje op de grid. Zijn contract mag dan wel op het einde van het seizoen aflopen, als hij zo doordoet zal hij vast een nieuwe krijgen en als dat toch niet gebeurdt, zal hij vast bij een ander team aan de bak geraken.

De rijder die het meest moet vrezen voor zijn zitje is Nicholas Latifi. De Canadees stelde dit seizoen bijna niks voor in de Williams en wordt overklast door Albon. Hij is samen met Mick Schumacher de enige die dit jaar nog geen enkel punt kon verzamelen en zijn beste eindpositie was in Miami plaats veertien, maar er waren maar vijftien finishers. Zijn contract loopt ook dit jaar af en zonder resultaten zal hij niet bij het team kunnen blijven, zeker als je weet dat er genoeg andere rijders zijn die zijn zitje willen overnemen.

Alfa Romeo – Valtteri Bottas lijkt eindelijk bevrijdt. Na twee mindere jaren bij Mercedes, moest hij opkrassen om plaats te maken voor Russell, maar dit is voor beide partijen een zege geweest. In de eerste vijf races kon hij maar liefst vier keer Q3 en punten halen. Hij is de ideale nummer één in het team en kan met zijn ervaring zijn jongere teamgenoot Zhou Guanyu bijstaan. De Fin heeft ook nog eens een contract dat langer duurt dan één jaar, want normaal zit hij tot 2025 bij het team en als hij zo doordoet zal dat ook zo zijn.

Zhou begon zijn carrière in de sport redelijk goed. In Bahrein toonde hij zich meteen door een punt te pakken en de andere races was hij er iedere keer dicht bij, maar hij moet wel duidelijk onderdoen voor Bottas. Toch zal het team wel tevreden zijn over de rookie. Het contract van de Chinees mag dan wel aflopen, maar als hij zo doordoet zal het wel goedkomen voor volgend jaar.

Haas – ook bij Haas liggen beide teamgenoten redelijk ver uit elkaar. Mick Schumacher zijn periode bij het Amerikaanse team verloopt niet helemaal zoals hij had gehoopt. Na 27 races heeft de Duitser nog geen enkel punt gepakt en wordt hij dit seizoen keer op keer verslagen door Kevin Magnussen. Dat Mick de naam Schumacher draagt is voor hem een zege zodat hij misschien iets meer respijt krijgt, maar toch zal hij resultaten moeten halen om volgend jaar nog in de F1 te zitten, want zijn contract loopt dit jaar af. Hij begint wel te verbeteren, want in Miami was hij dicht bij zijn eerste punten, maar hij gooide ze weg door te botsten tegen Vettel.

Aan de andere kant van de garage heb je dan de revelatie van het seizoen Kevin Magnussen. Tot een anderhalve week voor de race in Bahrein stond hij niet eens op de grid, maar door het wegvallen van Nikita Mazepin, mocht de Deen het een tweede keer proberen bij Haas. Niemand zal de keuze voor Magnussen beklagen, want hij is fantastisch gestart met een vijfde plaats en twee negende plekken in vijf races. Zijn contract loopt tot 2023 en zal vast op de grid blijven om ofwel Schumacher bij te blijven staan ofwel een mentor te zijn voor een nieuwe rijder.