Home > F1 > F1: welke rijders moeten al beginnen vrezen voor hun 2023 zitje?

F1: welke rijders moeten al beginnen vrezen voor hun 2023 zitje?

Het seizoen is nog maar vijf ronden ver, maar toch kunnen er al veel conclusies getrokken worden. Omdat er na dit seizoen acht contracten aflopen leek het ons wel interessant om te kijken of sommige rijders al moeten vrezen voor hun zitje van volgend jaar. Beginnen doen we met de vijf beste teams van vorig jaar.

Foto: © McLaren

Mercedes – bij Mercedes lijkt het duidelijk dat beide rijders nog niet hoeven te vrezen voor hun plek. Om te beginnen hebben Lewis Hamilton en George Russell beide nog een contract dat tot het einde van 2023 loopt. Daarbij lijkt Russell de overstap van Williams naar Mercedes extreem goed te hebben verteerd, want hij is na vijf races de enige rijder die telkens in de top vijf kon eindigen.

Hamilton kende een minder goed seizoensbegin, maar Mercedes zal niet zo snel afscheid willen nemen van de zevenvoudig wereldkampioen. Op dit moment is de wagen van Mercedes gewoon niet snel genoeg om mee te doen voor de overwinning en Hamilton kan helpen om het team terug naar de top te brengen.

Red Bull – ook bij Red Bull zullen beide rijders hoogstwaarschijnlijk volgend jaar nog in de cockpit zitten. Max Verstappen tekende aan het begin van het seizoen een nieuw monstercontract dat tot eind 2028 loopt en zelfs als hij een contract had dat dit seizoen zou aflopen, dan zou Red Bull er alles aan doen om de Nederlander te houden. Na vijf races heeft hij iedere race, die hij kon beëindigen, gewonnen.

Bij Sergio Perez loopt zijn contract dit seizoen wel af , maar op dit moment is hij de ideale nummer twee bij Red Bull. Vergeleken met vorig seizoen kan hij nu wel redelijk goed bij Verstappen blijven en heeft hij als de Nederlander uitviel de schade voor Red Bull kunnen beperken. Christian Horner, teambaas Red Bull, is ook nog niet vergeten hoe de Mexicaan, Hamilton in Abu Dhabi ophield, wat mede Verstappen de titel heeft bezorgd.

Ferrari – nog een team waar geen enkele rijder moet vrezen voor zijn plekje is Ferrari. Charles Leclerc leidt het wereldkampioenschap, heeft nog een contract tot 2024 en is enorm geliefd bij de Tifosi. Ook Carlos Sainz heeft nog maar net een nieuw contract tot 2024 getekend, maar dat heeft hem nog niet veel geholpen. Sinds zijn verlenging heeft hij twee keer de race moeten verlaten in de eerste ronde en enkel in Miami kon hij een race uitrijden en op het podium eindigen. Toch zitten de resultaten van vorig seizoen nog vers in het geheugen, want daar heeft de Spanjaard zijn contractverlenging aan te danken en zal hij normaal gezien in 2023 ook in het rood te bewonderen zijn.

McLaren –  het eerste team waar niet iedere rijder veilig lijkt, is McLaren. Daniel Ricciardo zijn eerste jaar bij het team verliep niet helemaal zoals gehoopt. Vorig jaar was het vooral de Norrisshow, behalve in Monza want daar kon Ricciardo de enige overwinning in de voorbije tien behalen voor het team. Ook dit seizoen begon niet goed voor de Australiër en hij zal zich moeten herpakken om aan te blijven. De jonge Brit Lando Norris zit wel veilig. In februari kreeg hij een nieuw contract dat tot 2025 loopt en is erg geliefd omdat hij vooral zichzelf in de geschiedenis van McLaren wil schrijven door zijn eerste overwinning bij het team te halen en misschien zelfs de eerste wereldtitel sinds Hamilton in 2008 te winnen.

Alpine – Fernando Alonso is de eerste rijder in deze lijst waar het contract dit jaar van afloopt. De tweevoudig wereldkampioen kende vorig jaar een sterke terugkeer in de sport en is duidelijk nog niet versleten. Het ouderdomsdeken kan dit jaar het record van Kimi Raïkkönen verbreken van de meeste starts in een carrière, maar wat er daarna volgt is niet duidelijk. Dit seizoen is zijn teamgenoot Esteban Ocon (contract 2024) al iedere race de betere van de twee Alpine en met de F2-kampioen van vorig jaar Oscar Piastri in de pijplijn, kan het wel eens het laatste seizoen van de Spanjaard worden.