Een schitterende lentedag met aangename temperaturen op de slalom van Kuurne. De talrijke kijklustigen zagen een ongenaakbare Dominique Van Kerckhove die met de VW Polo alle concurrentie uit het water blies. Zon, publiek, spektakel en een ongeëvenaarde sfeer. De organisatoren konden in alle geval tevreden zijn.
(persbericht)
Het werd een van die dagen waarop het van bij aanvang duidelijk was wie de sterkste zou zijn en wie er met de algemene zege zou gaan lopen. Dominique Van Kerckhove en Frederik De Clercq, de HFC boys, waren niet te kloppen En dat was toch…vreemd. Laten we dit “het mysterie van Kuurne” noemen, en wanneer u het relaas van de winnaars leest in “dixit”, wordt het u misschien duidelijk waarom.
Dominique Van Kerckhove en Frederik De Clercq voerden de tabellen aan in alle vier de reeksen, met eerste Dirk Smets (Mini Alora), dan Bernard Wilmet (Peugeot 104) en tenslotte Jos Bronckart (Renault Clio) in de achtervolging maar telkens een goede acht seconden terug. En dat is in slalomtermen zeer veel. Van Kerckhove zette in de laatste run nog twee minuten rond op het bord en daarmee was het verdict gevallen. De Clercq, die met de spectaculaire Locost omwille van het minimumgewicht in Divisie 4 buiten klassement moest optreden, bleef met vier seconden achterstand op de tweede plaats, Brockart werd derde met de Clio, maar met liefst acht seconden in het krijt!
Het mysterie van Kuurne was waarom de anderen zo ver terug lagen. De HFC Polo en de Locost zijn zeker krachtige machines, maar dat zijn de Clio, de 104 en de Mini Alora ook. En bovendien bleek de Polo niet echt helemaal top te zitten… Misschien moet het grote verschil dan maar gezocht worden in het specifieke parcours? Snel en lang, met niet minder dan 119 poorten.
Het publiek van zijn kant genoot van de kunsten van de slalommers, maar eveneens van de driftkunsten van de deelnemende rallyrijders die kwamen vissen achter een gratis inschrijving voor de Hemicuda Rally. Maar gerechtigheid geschiedde want de snelste in de Rally Challenge bleek Kevin Bertels op de Think Pink Toyota Yaris. Een beginnend rallyrijder maar eerst en vooral ook, een slalomrijder!
Veel rust is de deelnemers niet gegund want al volgende zondag is er de Haspengouwslalom in Landen.
DIXIT
Dominique Van Kerckhove, winnaar Slalom van Kuurne
“Het verschil met de concurrenten is zeer groot, en dat is natuurlijk voor niemand echt leuk. Zoals ik het zie win ik één seconde per vijftien poorten, en met 119 poorten…reken maar uit. Ik weet trouwens niet waar dat grote verschil vandaan komt. Ik heb geen kampioenschapsplannen, ik rij enkel nog de Druivenslalom in Overijse. Net daarom kwam ik naar hier om te kijken of de Polo nog in orde was en dat was hij niet! In de tweede reeks zat er een bougiekabel los en reed ik op één cilinder minder. Van een pk-overschot kan je dus niet spreken. Toch volgde de concurrentie op meer dan acht seconden. Dat begrijp ik niet. Bovendien stelde ik vast dat de carburatoren niet goed afgesteld zijn. De naalden zitten niet goed en hij zuigt veel teveel brandstof. Goed in orde was de wagen dus niet.”
Frederik De Clercq, tweede in Slalom van Kuurne en winnaar Divisie 4
“Ik begrijp ook niet waar wij zoveel voorsprong haalden. Nu, mijn vrouw zal weldra bevallen, dus zal de autosport even op een lager pitje staan. Los daarvan, moeten we de HFC Saxo nog doorontwikkelen? Dan krijgen we opnieuw een wagen van het niveau van de Polo en je kan hier zelf zien hoe groot de voorsprong is. Los daarvan, dit is altijd een leuke wedstrijd in Kuurne, met veel publiek en het is vooral heel mooi dat de rallyrijders toch trachten een echte slalom te rijden. Chapeau!”
Jan Verschaeve, organisator (AC Hemicuda)
“Ja, inderdaad, 119 poorten. Maar we hebben getracht om iedereen zoveel mogelijk rijtijd te geven en dat is toch wat rijders willen. Dit is een lang parcours, indertijd nog bedacht door Kumps en wijlen Erik Tastenoy en eigenlijk hebben we dat in wezen niet veranderd. We hebben hier de plaats, en we hebben er de poortcontroleurs voor, dus waarom niet? En onze Rally Challenge, die stoort an sich de slalommers niet dacht ik, en het is bovendien voor de rallymensen een mooie kennismaking met de discipline.”
Kevin Bertels, winnaar Rally Challenge
“Het was Bart Alenteyns, met wie ik de Yaris deel, die ons allen had ingeschreven in deze challenge. Zelf heb ik nog maar vorig seizoen twee rallysprints gereden, beiden in de Waalse ASAF. Dat wilde ik dit jaar opnieuw doen maar daar komt nu dus mijn eerste VAS rally, en mijn eerste volledige rally tout-court, bij met de Hemicuda. Misschien wordt het een deelname met Bart, want hij wilde de Yaris toch klaarzetten als rallywagen.”