Home > Rallycross > BK > BK Rallycross: een mooi openingsweekend in Valkenswaard

BK Rallycross: een mooi openingsweekend in Valkenswaard

Het Belgisch kampioenschap rallycross werd afgelopen weekend op gang geschoten op het Eurocircuit in het Nederlandse Valkenswaard. Verder was er een primeur voor Nederland met de demo van een volledig elektrische rallycrosswagen uit de internationale klasse RX2e.

Voor het Belgische kampioenschap werd er gestreden in liefst zes klassen, RX3, Supernationals plus 2000cc, Supernationals min 2000cc, X Cross Senior en X Cross Junior.

In RX3, in een recent verleden Super1600 genoemd, leek Steve Otzer na drie reeksen over de beste papieren te beschikken wat de winst betreft. Hij liet immers met zijn Citroën C2 twee beste tijden noteren uit drie reeksen. De andere snelste tijd was voor Yves Teelen (Peugeot 208). Voor de kampioen van 2021, Davy Van Den Branden, verliep het allemaal wat spannender met zijn ondertussen vertrouwde Citroën DS3. Hij gaf immers op in de eerste reeks waardoor uitvallen in de andere reeksen uit den boze was en dus werd voor zekerheid gekozen. Dat leverde geen enorm goede tijden op, maar vanaf de fase van de halve finales werd de knop omgedraaid. Na winst in zijn halve finale, waar de tegenstrevers op de juiste ogenblikken de jokersectie voor hun rekening namen, stoomde Van Den Branden in de finale verder door naar winst.

Bij de Supernationals boven twee liter leek Kristof Bex (Volvo S40) op papier de beste winstkansen te hebben. Maar die zag zijn merkgenoot Ludo Hermans in de finale de beste start nemen. Bex was op achtervolgen aangewezen maar kreeg met pech af te rekenen en zocht voortijdig de paddock af. Zo kregen we met Ludo Hermans (Volvo S40) meteen een verrassende winnaar in deze klasse. Tom Meeusen (Mitsubishi Lancer) en Johnny Verkuringen (BMW) mochten respectievelijk als tweede en derde mee op het podium. De onfortuinlijke Bart Goris kreeg de eer met zijn originele Chevrolet Kalos de eerste koprol van dit jaar te laten optekenen.

In de klasse Super Nationals min twee liter waren de zegebloemen uiteindelijk voor BMW-rijder Kurt Lambers. Die had het nochtans vooral op zaterdag niet onder markt waar hij slechts een vijfde en vijftiende tijd liet noteren. Nick Neyens was op zaterdag tweemaal de beste met zijn Ford Escort. Robbe Goris was met zijn Opel Corsa de snelste in de derde reeks op zondag. Er waren in deze klasse meer dan twaalf rijders geklasseerd na de heats, en dan worden er drie halve finales gereden. Daarvan gaan telkens de twee besten door naar de finale. In de eerste halve finale viel die eer te beurt aan Nick Neyens en Peter Van De Wege, BMW-rijders Kurt Lambers en Raf Verheyen waren de beste twee in de volgende halve finale en de derde halve finale was voor Joel Strackx en Jordy Putzeys. In de finale was Kurt Lambers het snelste weg en die plek stond hij niet meer af. Nick Neyens werd tweede en Joel Strackx (Honda Civic) snoepte op de valreep de derde plek af van Peter Van De Wege.

Bij de druk bezette klasse X Cross Car Seniors, waar ook drie halve finales werden betwist, behaalde Kobe Pauwels, vice Europees kampioen in RX3, een mooie overwinning voor de Nederlander Jari Van Hoof en de Luxemburger Jan Keller.
We spraken overigens na afloop nog kort met Pauwels. Daar bevestigde hij ook dit jaar het Europese kampioenschap in RX3 te betwisten met een Audi A1 binnen het team van Volland Racing. Een keuze die viel na tests in Hongarije, waarbij ook RX2e werd overwogen.

In de klasse X Cross Car Juniors was de zege voor Jordan Genten en Mark van Eyken won in de klasse Superbuggy RX.

Verder was er een demo van een RX2e wagen. Die werd bestuurd door Viktor Vranckx, in december 2021 zestien jaar geworden. Het jonge Belgische talent gaat dit jaar internationaal in RX2e en dat niet alleen in het wereldkampioenschap maar ook in Nordic RX, het Scandinavische rallycrosskampioenschap. Vader Bert Vranckx lichtte verder toe: “We hebben deze wagen aangekocht en zijn daarbij meteen het eerste privé team met een eigen wagen in deze elektrische klasse RX2e. We kunnen daarbij voor het technische luik ook rekenen op twee medewerkers van QEV technologies. In dit eerste jaar willen we vooral leren en we plannen hiermee toch zeker twee tot drie jaar verder te doen. Mochten we dit seizoen onverhoopt een podium halen met Viktor, dan is dat meteen aanleiding voor een groot feest. Morgen testen we hier ook nog zullen we binnen twee weken op Glosso aanwezig zijn. Ook RX2e-kampioen Guillaume De Ridder komt dan langs, en zal een beetje als mentor optreden.