Home > VAS > Regularity > VAS: zege voor Verstraeten in Gitter Regularity

VAS: zege voor Verstraeten in Gitter Regularity

De regularity wedstrijden zaten enkele jaren geleden in de lift. Maar twee door Covid geplaagde jaren waren er de oorzaak van dat er nog nauwelijks wedstrijden werden gereden. Zaterdag mocht de Gitter Regularity dan de aftrap geven van wat opnieuw wel eens een volledig normaal seizoen zou kunnen worden.

(persbericht)

Gilbert Verstraeten voelt zich steeds beter thuis in de regularity wedstrijden. Nadat hij vorig seizoen in Kasterlee nog de zege misliep, was het deze keer in de streek van de Haspengouw wel prijs. Op de rode Opel Kadett C (die ondertussen al 70.000 wedstrijdkilometer op de teller heeft) en bijgestaan door zijn vrouw Martine Denis, zette hij zich van bij aanvang aan de leiding en stond die daarna ook niet meer af. Walshoutem, Boekhout, Kamerijck en Halle-Booienhoven, dat waren de proeven in de twee lussen die de deelnemers dienden af te werken. Klinkende namen, want het zijn uiteraard de klassementsproeven van de Rally van Haspengouw, waaraan de wedstrijd parallel liep. Het waren Sander en Paul Van den Wyngaert, met de VW Corrado zelf niet onbekend met de winst in deze regularity, die het dichtst bleven aanklampen. De verschillen waren klein. Een tiental seconden vertaalde zich in enkele punten en decimalen na de komma, maar in regularity maakt dat het verschil uit tussen de zege en de tweede plaats! Achter Verstraeten-Denis en vader en zoon Van den Wyngaert, waren het Filip Dierckx en Bas Stessens die met de BMW E30 de derde podiumplaats pakten. Steven en Jos De Man, met de Matra Murena, strandden aan de voet van het podium.

Kenny Leys (rekenkamer): “rijden op tijdstabellen”

We organiseerden 19 tijdsopnamepunten, een unicum binnen de discipline regularity. Daarnaast waren er nog twee stempelcontroles en twee stop-en-go controles. Gereden werd er op tijdstabellen die per 100 meter tot op een tiende van een seconde de tijden weergaven. Dat betekent dat je enkel in het bezit dient te zijn van een odometer en chronometer, en je dus noodzakelijk een dure tripmaster aan boord hoeft te hebben. De verschillen lagen de hele dag kort bij elkaar zodat er constant verschuivingen waren. Vier deelnemers werden buiten wedstrijd gesteld wegens ongepast rijgedrag en het niet naleven van de reglementen. Hopelijk kunnen zij zich nog verwachten aan een sanctie van de VAS.

Gilbert Verstraete (winnaar): “rustig en zonder stommiteiten”

Voor mijn vrouw Martine was het allemaal wat nieuw. De roadbook was die van de snelheidsrally en daarin stonden dus veel zaken die niet voor ons bedoeld waren. Dat was wat moeilijk. In de tweede lus deden we veel dingen verkeerd. De tripmeter was niet correct op nul gezet, om de een of andere reden was de chronometer niet gestart en de ritcomputer, de “foefeldoos”, was ook uitgevallen. Onderweg hebben we dus de trip moeten zetten en de chrono starten en alles uit het hoofd aanpassen. Gelukkig heb ik ervaring met het systeem van de tijdstabellen, vroeger werden alle wedstrijden hierop gereden. Nu hadden we vooraf ook gezegd dat we alles rustig zouden aanpakken en geen stommiteiten zouden doen zoals rondspinnen of in de gracht rijden. Het was vrij glad, al had het niet geregend, maar onze aanpak werkte dus. Mijn dank ook aan de Sebastien Stas en Rohnny Sterckendries, beginnende rijders die ons in de tweede ronde veilig voorbij lieten gaan. Nu tel ik af tot de Classic Spring Roads in Malmedy, waar ik Réné Beyers, de Belgisch kampioen Historic Rally als copiloot naast me krijg in de Kadett!