Home > #Hoofdnieuws > WRC Monte-Carlo: terug naar Monaco en de Turini ’s nachts

WRC Monte-Carlo: terug naar Monaco en de Turini ’s nachts

De 90ste editie van de Monte-Carlo is een bijzondere. Niet alleen vanwege de nieuwe technische reglementen en nagelnieuwe bolides, de ‘Monte’ keert na jaren afwezigheid ook weer terug naar huis. Gap is verleden tijd en het servicepark staat weer in het Prinsdom aan de Middellandse Zee en dat voor het eerst sinds 2006.

Foto’s: © ACM en WRC

De hele wedstrijd, van donderdagavond tot zondagmiddag speelt zich in het zuidoosten van Frankrijk af, grotendeels in of in de nabijheid van de Maritieme Alpen. Dat is een heel ander scenario dan de voorbije jaren, toen pas op zaterdag de transfer van Gap naar het zuiden werd gemaakt. Bovendien start de wedstrijd wel nog steeds traditioneel op donderdagavond, dus in het duister, maar wel met de finale van de voorbije jaren en dan hebben we het dus over de befaamde ‘Turini’, voor het eerst sinds 2013 in het donker. Keerzijde van de medaille, Lucéram – Lantosque en La Bollène-Vésubie –  Moulinet, samen goed voor 38,45 km, worden wel maar eenmaal verreden. De KP met de Turini (La Bollène-Vésubie –  Moulinet) is met 23,25 km meteen ook de langste van de hele rally.

Vrijdag verschuift de wedstrijd wat naar het noorden voor twee lussen van drie proeven in het Nationaal Park Mercantour en dat telkens over 97,86 km. ‘s Ochtends en ’s middags staan Roure – Beuil, Guillaumes – Valberg en Val-de-Chalvagne – Entrevaux op het programma, gescheiden door een bandenservice in Puget-Théniers.

De actie verlegt zich zaterdag naar het westen naar de Alpes-de-Haute-Provence voor 92,46 km tegen de chrono. Le Fugeret – Thorame-Haute vormt de start van de dag, gevolgd door een dubbele lus Saint Jeannet – Malijai en de veeleisende KP Saint-Geniez – Thoard, met aansluitend een bandenservice in Digne-les-Bains.

Zondag keert de finale terug naar de Alpes-Maritimes. De nieuwe KP La Penne – Collongues en Briançonnet – Entrevaux worden twee keer zonder service tussendoor verreden. De tweede passage van de laatste KP vormt de Wolf Power Stage. De vier proeven zijn samen goed voor 67,26 km. De 17 proeven beslaan samen 296,03 km.

Opvallend, er is op geen van de vier wedstrijddagen een service tussen de proeven voorzien. Zeker gezien de nieuwe, hybride wagens is dat een zeer gewaagde keuze, waarbij technische problemen dramatische gevolgen kunnen hebben. Uitrijden wordt dus misschien wel de troef om… te winnen en verrassingen zijn absoluut niet uitgesloten.