Op zaterdag werd de 360 minuten van de Suikerstreek afgewerkt, een wedstrijd verreden onder VAS Classic. De deelnemers konden genieten van een mooie streek langs beide zijden van de taalgrens. Maar het was ook een wedstrijd, en dus waren er winnaars, en verliezers…
(persbericht)
De heren en dames mochten zaterdagnamiddag vanaf 13.00 uur zichzelve op gang schieten met een zelfstart die hen naar de tweede tijdscontrole bracht. Hoegaarden was het startpunt maar al gauw ging men over de taalgrens. Natuurlijk is het Bevekom maar in deze streek staat dit dorp bekend als Beauvechain, wereldberoemd omwille van zijn luchtmachtbasis, en dan ging het verder naar Walhain, het Bois de Taille en via de streek van Ottignies naar het tussenpunt in Wavre… Het was duidelijk, hier zaten we in Wallonië. De oude rotten meldden zich vooraan met Robby Walschaers en Eddy Tips op de op de Toyota Celica GT. Zij gaven in Waver een controlekaart binnen waarop slechts 3,65 strafpunten genoteerd stonden. En dat was beter dan de 8,1 punten van Wilfried De Weerdt en Hans Lauwers, die met een Citroën DS3 zich als tweede aanmeldden. Het spel was echter verre van gewonnen want er volgde uiteraard nog een tweede deel en ook al hadden de beide leiders al een klein gat geslagen, toch zou de concurrentie niet bij de pakken blijven zitten. Jelle De Cnodder en Evy Vandervaeren zetten de achtervolging in. Achter hen volgden nog Hendrik Jaeken en Nick Moonen (Opel Corsa A), een niet te onderschatten duo, en dan nog de koningen van de Youngtimer, Jan Eysermans en Wim Poulmans.
Deel 2 dan, dat toch wel een beetje uitdagender bleek dan het eerste deel, voerde deelnemers via Ottenburg en Florival terug naar de streek van Hoegaarden. Sander en Paul van den Wyngaert namen daarin, met de VW Corrado 16V, de bovenhand. Marcel Claas en Eddy Smeets, die meer dan zijn weg kent in een roadbook, volgden in de Mini Innocenti en De Cnodder-Vandervaeren consolideerden hun derde positie. De verliezers van dit tweede deel bleken Walschaers en Tips met de Toyota Celica. Afwijkingen op de controles, gemiste bordjes en een te late passage aan een geheime secondencontrole: het leverde hen een zak aan strafpunten op en dat sloeg hen naar een 8ste positie in dit deel. Het kostte hen de zege. De vraag is dan altijd: wie hield over de twee delen van de wedstrijd als beste stand?
Sander en Paul Van den Wyngaert betaalden de prijs van een matige eerste wedstrijdhelft waarin ze pas negende waren. “Teveel bordjes gemist”, opperde vader Paul. Zij pakten met de VW Corrado uiteindelijk de derde plaats in het algemene klassement. Marcel Claas en Eddy Smeets vergaten een stempel te nemen op het einde van deel 1, net voor Wavre Indoor Karting. Maar dankzij een foutloos tweede deel klommen ze nog naar de tweede plaats in het algemene klassement. Ze tikten aan met amper 2,4 strafpunten meer dan de winnaars en pakten met de Mini Innocenti de klasse Oldtimer. De winnaars werden Wilfried De Weerdt en Hans Lauwers, die met een Citroën DS3 ondanks een vijfde plaats in het tweede deel, het over de hele wedstrijd genomen toch beter deden dan al de anderen! Naast de algemene zege grepen zij ook nog de winst in de klasse Toertimer. Geven we dan nog even mee dat Jan Eysermans en Wim Poulmans met de Subaru Impreza op een 6de plaats algemeen de klasse Youngtimer wonnen.