Home > Circuit > Belcar Sprint Cup: MSE blikt tevreden terug

Belcar Sprint Cup: MSE blikt tevreden terug

Het Genkse MSE team onder leiding van Dominiek Paret kan terugblikken op een geslaagd weekend in de Belcar Skylimit Sprint Cup. Het tweede raceweekend van het nieuwe sprintkampioenschap vond in het voorprogramma van de 24 uur van Zolder plaats.


Bart Van Samang nam het stuur van de BMW E46 Coupé voor de twee korte sprintraces op zaterdag. Zoals voor veel teams heeft de Covidcrisis de voorbije maanden ook voor MSE gezorgd voor minder tot geen activiteit op het circuit. “Los van een aantal vrije trainingen met onze BMW Coupé heeft alles stilgelegen en door deze pandemie hebben we een deelname aan de 24 Uren van Zolder van 2021 budgettair helaas niet rond gekregen”, laat Bart Van Samang weten. “Gelukkig zijn enkele sponsors ons alsnog blijven steunen waardoor we de resterende wedstrijden van het BSSC kampioenschap kunnen betwisten.

Op donderdag werden twee kwalificatiesessies gereden die de startopstelling van de sprintraces op zaterdag bepalen. Tijdens de eerste kwalificatiesessie kon Bart een mooie 2e startplaats verzilveren. Er had waarschijnlijk nog meer ingezeten maar met een volledig nieuwe motor werd er geen risico genomen. In de tweede kwalificatiesessie kon Bart jammer genoeg slechts vier ronden rijden met toch nog een derde startplaats als resultaat. Oorzaak van de korte sessie was een totaal onvoorzien motorprobleem. Ondanks opgebouwd met volledig nieuwe onderdelen bleek een klep in de motor het toch begeven te hebben.Gelukkig was er nog de beschikking over een reservemotor en dankzij het harde werk van het team was het alsnog mogelijk om zaterdag klaar te staan voor de twee races over 30 minuten.


Bart Van Samang kan dan ook maar uiterst tevreden zijn met de prestatie van het team : “Het was spannend  maar ondanks de pech heeft MSE bewezen over het nodige doorzettingsvermogen te beschikken. Daar is maar één woord voor : prachtig! Ik kon dus maar één ding doen om het team te bedanken en dat was winnen. De eerste wedstrijd heb ik rustig aangevat en ik kon mij na de eerste ronde op plaats 3 nestelen. Toen de twee wagens voor mij mekaar raakten, moest ik in de Rea-bocht door het gras om een aanrijding te vermijden en viel daardoor terug naar P4. Ik kon me echter naar de top terugvechten en een vijftal ronden later de leiding overnemen tot aan de finish. Een mooi moment na de pech en het harde werk van het team. De tweede wedstrijd verliep aanvankelijk ook vlot en we konden een 2de plaats makkelijk handhaven met uitzicht op de leidersplaats. Jammer genoeg bleek al tijdens de safetycar dat iets niet in orde was met de wagen, wat zich meteen na de herstart manifesteerde door het wegvallen van de aandrijving. Een tik op een achterwiel door een tragere deelnemer in de eerste wedstrijd zorgde voor een ophangingsbreuk, waardoor we de handdoek in de ring moesten werpen. Heel jammer uiteraard. Ondanks deze onvoorziene pech gaan toch alle credits naar MSE voor weeral een prachtig raceweekend. Wordt zonder twijfel vervolgd.