Home > Electric > Divers > Jaguar Land Rover: prototype Defender met waterstofcel

Jaguar Land Rover: prototype Defender met waterstofcel

Jaguar Land Rover kondigde het waterstofconcept aan op basis van nieuwe Land Rover Defender. Het prototype van het elektrische voertuig met waterstofbrandstofcel (FCEV) wordt vanaf 2021 getest. Tegen 2030 zouden er meer dan 10 miljoen FCEV’s op waterstof zijn, met 10.000 tankstations wereldwijd? Het project maakt deel uit van bedrijfsdoel om tegen 2036 geen uitlaatemissies en tegen 2039 geen netto-koolstofemissies te hebben bij toeleveringsketen, producten en activiteiten.

(persbericht)

FCEV’s, die elektriciteit opwekken uit waterstof om een elektromotor aan te drijven, vormen een aanvulling op elektrische voertuigen op batterijen (BEV’s) bij het streven naar emissievrije voertuigen. FCEV’s op waterstof bieden een hoge energiedichtheid, kunnen snel worden bijgetankt en hebben een minimaal verlies van rijbereik bij lage temperaturen. Dat maakt de technologie ideaal voor grotere voertuigen met een groter rijbereik of voertuigen die in warme of koude omgevingen worden gebruikt. Sinds 2018 is het wereldwijde aantal FCEV’s op de weg bijna verdubbeld, terwijl waterstoftankstations met meer dan 20%** zijn toegenomen. Tegen 2030 zouden er volgens de prognoses meer dan 10 miljoen FCEV’s op waterstof zijn, met 10.000 tankstations wereldwijd*.

Het geavanceerde ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover, bekend als Project Zeus, wordt deels gefinancierd door het door de overheid ondersteunde Advanced Propulsion Centre. Het zal ingenieurs in staat stellen te begrijpen hoe een waterstofaandrijving kan worden geoptimaliseerd om de prestaties en capaciteiten te leveren die klanten ervan verwachten: van rijbereik tot tanken en slepen tot terreincapaciteiten. Tegen eind 2021 zullen in het VK de tests beginnen van het prototype van de emissievrije New Defender FCEV om belangrijke kenmerken zoals de terreincapaciteiten en het brandstofverbruik te controleren. Voor de realisatie van Project Zeus werkt Jaguar Land Rover samen met R&D-partners van wereldklasse, waaronder Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC) om het prototype van de FCEV te onderzoeken, ontwikkelen en creëren.