Na een intense voorbereiding, gaat de eerste serie voor elektrische toerwagens van diverse merken dit weekend in het Italiaanse Vallelunga van start. Goodyear is niet alleen de exclusieve bandenleverancier van het PURE ETCR, maar ook partner van het eerste uur en in die hoedanigheid trekt Goodyear mee aan de kar van de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve autosport.
Goodyear werd ‘Founding Partner’ van het PURE ETCR en stond dus mee aan de wieg van het kampioenschap in 2020. Sindsdien werkt de bandenfabrikant rechtstreeks met promotor Eurosport Events en de teams, om dit eerste seizoen voor te bereiden. Het format van de meetings is kort en krachtig, met intense ‘battles’ in de plaats van de traditionele races, en dat kan nu al op heel wat interesse bij de fans rekenen.
De openingswedstrijden in Vallelunga trekken het seizoen 2021 op gang, met vervolgens bezoeken aan de bekende omlopen van MotorLand Aragón en de Hungaroring, een nieuw stratencircuit in Kopenhagen en een finale in het Zuid-Koreaanse Inje Speedium. Op de deelnemerslijst zien we CUPRA en Hyundai, maar ook de Alfa Romeo Giulia ontwikkeld door het Italiaanse privéteam Romeo Ferraris.
Unieke wagens voor een unieke serie
De voornaamste cijfers van het PURE ETCR spreken voor zich. De 100% elektrische bolides zijn achterwielaangedreven en doen het dus met een revolutionaire aandrijving. Bovendien zijn het de meest krachtige toerwagens ter wereld, met een vermogen van 500 kW (681 pk) uit een elektrische aandrijving waarbij iedere constructeur zijn look kiest.
Het resultaat zijn hoge snelheden met dank aan het enorme koppel van de elektrische wagens en dat met een wedstrijdformat dat zijn gelijke niet kent. Elke wedstrijd zal maximaal 25 kilometer lang zijn, met rijders die vertrekken achter een starthek… Vervolgens nemen ze het tegen elkaar op in een reeks ‘battles’ of gevechten om zo in de Super Finale de Koning of Koningin van het weekend aan te duiden.
In dit zeer innovatieve kampioenschap voorziet Goodyear iedere wagen van identieke banden en die Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR wordt zowel bij droog als nat weer gebruikt. Doordat er maar één specifieke band gebruikt wordt, helpt het PURE ETCR om Goodyear toe te laten minder transport te moeten voorzien per event.
Sebastian Trinks, Goodyear’s Event verantwoordelijke voor PURE ETCR en WTCR – FIA World Touring Car Cup, legt uit: “We zijn heel blij dat we zo een sterke band met Eurosport Events hebben, die tot uiting komt in onze partnerships met PURE ETCR en WTCR. Op vlak van duurzaamheid werken we inderdaad met één unieke band voor alle omstandigheden, waardoor we minder transport moeten voorzien. We zijn blij om deel uit te maken van dit elektrische avontuur en deze competitie is een innovatieve manier om het potentieel van elektrische wagens te tonen. Het aantal elektrische wagens op onze wegen neemt iedere dag toe en Goodyear produceert de juiste banden voor deze nieuwe doelgroep.”
Het weekend voorbereiden
Trinks blikt vooruit op Vallelunga, een circuit dat nu goed gekend is bij zowel de teams als Goodyear:
“De teams hebben de afgelopen maanden veel getest in Vallelunga, waaronder tests met het oog op de meest recente ontwikkelingen met de wagens. Ze kennen het circuit en de lay-out heel goed. Over onze Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR-raceband met profiel hebben we veel positieve feedback gekregen, vooral van ervaren rijders. We kijken erg uit naar de eerste race in Vallelunga en de resterende races in de komende maanden. De gezamenlijke evenementen met WTCR, waar Goodyear ook de exclusieve bandenleverancier is, zullen bijzonder zijn, net als het stratencircuit in Kopenhagen.”