Autosportwereld ging in Monaco samenzitten met Stoffel Vandoorne om zijn prestaties in de Formule E en de aankomende race te bespreken. Wij spraken een opvallend relaxte Vandoorne, die blij was vanuit zijn eigen woonplaats te mogen rijden en in zijn eigen bed te kunnen slapen.
Foto’s © Jens Mommens
We zijn hier in Monaco, een van de meest legendarische circuits ter wereld. Wat vind je ervan dat de Formula E nu gereden zal worden op het volledige circuit?
“Het is sowieso beter dan het kleine circuit dat we een paar jaar geleden hadden. Zeker nu we met 24 wagens zijn die voldoende geëvolueerd zijn om op het grote circuit te rijden. Het zal beter zijn voor het energie management en hopelijk ook voor wat meer actie zorgen tijdens de wedstrijd. Monaco heeft de reputatie weinig spektakel te hebben tijdens de races en meestal wint de persoon op pole ook de race. Ik hoop dat de Formula E kan bewijzen dat er hier wel voorbijgestoken kan worden, maar dat hangt natuurlijk af van het energie management van iedereen. Het is een moeilijk circuit om in te halen, maar er zijn zeker voldoende mogelijkheden. De grootste uitdaging wordt heelhuids doorheen Fairmont geraken tijdens de eerste ronde. Dit is de traagste bocht van het circuit, waar het volledige veld samenkomt.“
Heb je je voldoende kunnen voorbereiden voor deze race na het drukke weekend in Spa?
“Het is inderdaad een drukke periode geweest voor mij. Twee weken geleden hadden we nog de “double header” in Valencia, daarna de WEC in Spa en nu terug een raceweekend in Monaco. Deze week zat ik maandag en dinsdag meteen in de de simulator om mij voor te bereiden om dit kampioenschap. Ergens is het nog een geluk dat we pas laat beginnen voorbereiden zijn, gezien de FIA begin deze week nog twee bochten heeft aangepast. Zo kunnen we meteen onze simulator hieraan aanpassen en ons maximaal voorbereiden. Ik zal wel blij zijn als dit weekend achter de rug is, want dan heb ik even rust.”
Je staat nu tweede in het rijdersklassement. Durf je al te dromen van een eventueel kampioenschap?
“Het is nog te vroeg om over het kampioenschap te spreken. Monaco ligt in de helft van het seizoen en er kan nog veel gebeuren. We staan positief tegenover het vervolg en zijn al heel competitief geweest in de eerste wedstrijden, maar het voelt aan alsof ik al veel meer punten moest hebben dan wat ik nu heb door dingen die ik zelf niet in handen had. In Diriyah kon ik niet kwalificeren en in Rome had ik dan die crash. Het veld ligt qua punten nog heel dicht bij elkaar en we hebben nog een lang kampioenschap voor de boeg. Het belangrijkste is dat we competitief zijn en de toekomst zal uitwijzen waar we eindigen.”
We merken dat je dit seizoen wat agressiever bent gaan rijden dan de vorige twee seizoenen. Heb je hier zelf een verklaring voor?
“Als team hebben we grote stappen vooruit gemaakt en ook ikzelf heb een bepaalde groei doorgemaakt als rijder. Ik voel me veel comfortabeler in de wagen nu dan twee seizoenen geleden. Hierdoor kan ik wat meer risico’s nemen en wat agressiever zijn. In de FE is het altijd wel zoeken naar de juiste balans tussen defensief en agressief racen. Het vertrouwen in de wagen en het team helpt veel om het maximale eruit te kunnen halen.“
Hoe belangrijk is de software ontwikkeling hierin geweest?
“We hebben een nieuwe powertrain dit jaar, maar het enige wat we echt kunnen door-evolueren is de software. Dat is het belangrijkste in de Formula E gezien het veld zo dicht bijeen zit. Het is ook heel belangrijk dat er geen fouten gebeuren en dat we als team alles onder controle hebben zodat alles functioneert zoals het moet. De ontwikkeling hiervan speelt dus een groot onderdeel in het vertrouwen die ik heb in de wagen en het team.”
Nu we toch bezig zijn over de ontwikkeling van de wagen. Mercedes heeft nog niet aangekondigd zich in te zetten voor de Gen 3 die zal strijden vanaf seizoen negen (2022-2023).
“Ik denk wel dat we nog zullen meerijden, maar er is voorlopig nog niets bevestigd. Het is wat afwachten. Ik heb zelf ook nog niets vernomen van het team. Als je kijkt naar de ontwikkeling van de straatwagens van Mercedes, dan denk ik dat het kampioenschap voor hen zeker nog veel nut heeft. Het ziet er positief uit, maar het ligt buiten mijn controle om en ik focus mij gewoon op de beste resultaat halen.“
Nog eentje om af te sluiten. Hoe heeft de huidige pandemie de sport voor jou verandert?
“Alles is verandert in de FE door corona, maar het meest mis ik de fans die nu niet aanwezig kunnen zijn. We zijn vorig jaar in Berlijn terug gaan racen voor het einde van seizoen zeven zonder publiek. Hopelijk verandert de situatie binnenkort, maar ik denk dat het nog een lange weg is voor alles terug normaal zal zijn.”