Er is een avontuurlijke kant. De “paddock” is een pakketboot die teams en medewerkers naar welbepaalde plekken op Aarde brengt. Er is een spectaculaire kant. Alles had wat weg van een perfect ontworpen videogame. Maar de organisatie gaat ook de geëngageerde toer op met projecten rond milieubewustzijn. De wagens zijn elektrisch, maar gaan ook snoeihard. Het decor is indrukwekkend en … je mist het geluid niet echt! Ja, de Extreme E lijkt geslaagd en dit wordt misschien wel “the next big thing”!
(foto: ©extreme-e.com)
Op een parcours uitgezet in de Saoedische woestijn, op en af de duinen, met snelle bochten, lange, rechte stukken, spectaculaire drops en jumps was de Australische Molly Tyler de snelste van het pak. En dat pak waren nu niet meteen de eerste de beste. Wat dacht u van rallycross wereldkampioenen Johan Kristofferson en Mathias Ekström, of van legendes als Sébastien Loeb en Carlos Sainz, of F1 wereldkampioen Jenson Button?
Het was een unicum in meer dan een opzicht. Elk team moet immers bestaan uit een man en een vrouw. En beiden krijgen evenveel rijtijd. Ook in kwalificatie. Want na de run van de “man” wordt er gestopt en krijgen we de overstap naar de “vrouwelijke” kant van het team. Elk team werkt dus “back-to-back” zijn kwalificatierun af. Legende Sébastien Loeb en Dakar-pilote Cristina Gutierrez waren met de X44 (het team van Lewis Hamilton) de eersten op het parcours. Het openingsduo stond lange tijd aan de kop van het klassement.Maar uiteindelijk waren het dus de Australische rallyrijdster Molly Taylor en het het RXR team van Nico Rosberg die de pole pakten. Taylor heeft rallycross wereldkampioen Johan Kristofferson als ploegmaat. Opvallend: de beste tijden werden bijna allemaal gezet door de vrouwen met Taylor-Kristofferson (RXR) voor Gutierrez-Loeb (X44) en Laia Sanz-Carlos Sainz (Sainz XE team).
En dat er ook met elektrische wagens hard kan gecrashed worden bewezen Stéphane Sarrazin (Veloce Racing) en Claudia Hurtgen (Abt Cupra), die beiden spectaculair over de kop gingen. Volgens de eerste berichten kwamen beide rijders met de schrik vrij, maar vooral de crash van Hurtgen deed de haren ten berge rijzen.
Vandaag om 13u00 is er een tweede kwalificatiesessie waarin de definitieve posities zullen verdeeld worden en we een eerste rangschikking zullen zien in het klassement. Als we mogen afgaan op de eerste sessie dan is het zeer de moeite om even een kijkje te nemen. Uitzendingen zijn er op de sociale media van Extreme E (facebook, YouTube kanalen, twitter enz…) Morgen is er op de Belgische televisiekanalen een ruime samenvatting van de kwalificatie en de reeksen, evenals de live finale op RTBF.