Morgen, 3 april, begint het Extreme E kampioenschap in Saudi-Arabië. De elektrische offroad-raceserie wil meer aandacht brengen aan de gevolgen van de klimaatveranderingen door te racen in deze locaties. Mattias Ekström zal met Abt CUPRA XE deelnemen aan het kampioenschap, maar hoe bereidt een piloot zich voor deze loodzware races?
Foto’s: Seat
IJs, zand, jungle, oceaan, sneeuw… rijden in zulke ongunstige omstandigheden is geen sinecure, zeker niet als er tegen de tijd geracet wordt. Daarom moet piloot Mattias Ekström, die met het Abt CUPRA XE-team aan de Extreme E-races zal deelnemen, zich fysiek en mentaal voorbereiden. De Zweedse piloot legt momenteel de laatste hand aan zijn training voor het kampioenschap, waarin de piloten met elektrische SUV’s zullen racen in woestijn-, arctische-, oceaan-, jungle- en gletsjergebieden.
“In de autosport moet je misschien niet trainen om de sterkste en meest gespierde kerel te zijn, maar het is heel belangrijk om te werken aan je concentratievermogen en je uithouding”, legt Ekström uit. Toch heeft professioneel vechter Madeleine Vall, met de piloot samengewerkt om de fysieke uitdagingen te overwinnen: “Ze is echt een sterke vrouw die me heeft geholpen om harder te zijn en te kunnen doorstaan wat er ook op mijn pad komt als ik aan een competitie begin die zo veeleisend is als de Extreme E”, zegt hij.
Naast de fysieke voorbereiding, traint Ekström ook als piloot. Hoe? Door te rijden. “Mijn reflexen moeten scherp blijven, ik moet het stuur aan hoge snelheden bedienen en de rem en het gaspedaal beheersen”, legt hij uit. En hij voegt eraan toe: “Je traint hierop door te rijden, dus ik maak van de gelegenheid gebruik om in mijn CUPRA Formentor in de sneeuw op pad te gaan wanneer ik maar kan, en ik heb thuis ook een simulator om in de racesfeer te komen.”
Het belangrijkste voor de piloot is om zijn geest te trainen: “Je kan fysiek nog zo sterk zijn, maar als je niet werkt aan je concentratie en hoe je met stress omgaat, heeft dat invloed op de manier waarop je rijdt en hoe je met de race omgaat.” Daarom past Ekström een strategie toe die fysieke en mentale oefening combineert met het rijden: “Als ik bijvoorbeeld een tijdje niet zou rijden, zouden mijn ogen vaker vermoeid raken, want in een race moet je een hoge snelheid aanhouden, terwijl je ook naar je concurrenten moet kijken en de weg in de gaten moet houden”, geeft hij aan. “Het is essentieel om alert te blijven om in minder dan een seconde de juiste beslissingen te kunnen nemen, dus stressmanagement is daarbij van het grootste belang”, legt de piloot uit.