Home > #Hoofdnieuws > WRC: Hyundai blijft in WRC

WRC: Hyundai blijft in WRC

Hyundai Motorsport blijft in WRC en zal dus een hybride wagen ontwikkelen voor 2022. Deze nieuwe WRC-wagen zal op basis van de Hyundai i20N gebouwd worden en het Koreaanse merk blijft zo tot minimaal eind 2024 in het WK rally. Later dit jaar zal Hyundai ook uitsluitsel geven over de rijders voor de komende seizoenen. Onder meer Thierry Neuville is einde contract dit seizoen.

Alle huidige WRC-merken hebben toegezegd om deel te nemen aan het FIA World Rally Championship van 2022 tot 2024, volgens de nieuwe reglementen en de hybride technologie. Na Hyundai heeft ook M-Sport Ford definitief zijn ja-woord gegeven. Toyota bevestigde al eerder het nieuws.

Hyundai, M-Sport Ford en Toyota hebben hun toekomst toegezegd aan het op productieauto’s gebaseerde WRC. Het WRC ondergaat vanaf 2022 een belangrijke verandering met wagens die voor hun aandrijving gebruik maken van een combinatie van een elektromotor en de huidige verbrandingsmotor, met andere woorden hybride technologie. De introductie van hybride technologie werd aangekondigd in 2019 en de nauwe samenwerking tussen de fabrikanten, de WRC Promoter en de FIA leidde ertoe dat technische reglementen deze maand groen licht kregen tijdens de laatste World Motor Sport Council.

Jona Siebel, hoofd van de WRC-promotor is dan ook tevreden: “Het is niet overdreven om te zeggen dat de introductie van duurzame hybride technologie voor WRC één van de grootste mijlpalen in de geschiedenis van de sport is. Het is passend dat zo’n grote vooruitgang zal worden verwelkomd in het 50-jarig jubileumseizoen van het kampioenschap. Samen met de FIA ​​en de fabrikanten zet de WRC Promoter zich volledig in voor de introductie van meer duurzame wagens. De hybride aandrijflijn vormt een integraal onderdeel van de auto-industrie terwijl de wereld op weg is naar een duurzamere toekomst, en het is essentieel dat de WRC op één lijn staat met deze evolutie.”

Om meer stabiliteit en betere planningsmogelijkheden op de lange termijn te garanderen, introduceert de FIA ​​een driejarige cyclus voor fabrikanten in plaats van eenjarige overeenkomsten. De hybride aankondiging volgt op de bevestiging van de plannen van de WRC voor duurzamere brandstof voor concurrerende auto’s en groenere energiebronnen in het servicepark.

In de loop van dit seizoen zullen de constructeurs ook bekend maken wie waar zal rijden de komende jaren. Onder meer Thierry Neuville is einde contract, maar de Belg gaf al aan dat hij bij Hyundai wil blijven, waar hij sinds 2014 onderdak is.