Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Toyota Yaris GR

Getest: de Toyota Yaris GR

Toyota heeft al jaren een succesnummer in de showrooms staat. De Yaris, een auto die we vooral in steden zien, vaak als tweede auto, kent u ongetwijfeld allemaal. De Yaris kennen we bovendien ook van de razendsnelle passages op de rallyproeven van het WRC. Nu heeft Toyota toevallig ook een straatversie van de auto van Sébastien Ogier en Elfyn Evans gebouwd: de Toyota GR Yaris. Waarom die volledig uitverkocht is, mochten wij uitzoeken.

Foto’s: © Joost Custers

Een Yaris met een driecilinder 1.6 liter krachtbron lijkt misschien weinig spectaculair en al evenmin een onderwerp voor een medium als autosportwereld. Tot deze pittige driecilinder een vermogen krijgt van 261 pk en een koppel van 360 NM voor een gewicht van amper 1280 kilogram. Bovendien heeft deze Yaris permanente vierwielaandrijving, een torsendifferentieel voor en achteraan, een speciaal ontwikkelde ophanging en heel stevige remmen[1]. Maak kennis met de Toyota Yaris GR, een versie ontsproten aan het brein van enkele zeer gepassioneerde ingenieurs van de competitieafdeling van het Japanse merk. Dat dit een wel erg bijzonder auto moet zijn, lijkt bij voorbaat vast te staan. Oh, alle Yaris GR worden met de hand gebouwd en beantwoorden eigenlijk aan de Rally2-reglementen.

Stoer

Dat is het woord dat de Yaris GR het beste omschrijft aan de buitenzijde. De rode remklauwen, de luchthappers vooraan, de dubbele uitlaat achteraan en de stevige 18-duimers trekken de aandacht, maar er is nog meer dat deze Yaris van de versie van uw tante onderscheidt. Zo is er gulzig gebruik gemaakt van gewicht besparende materialen (CFRP), voor onder meer het dak en de frameloze ramen en de motorkap en deuren zijn van aluminium. Binnenin is er veel alcantara en daar vonden we ook de enige bemol van de auto. De Alcantara sportzetels zijn mooi, maar bieden voor een grotere bestuurder te weinig beensteun en bovendien zijn de zetels iets te hoog in de wagen geplaatst waardoor de zithouding wat ‘onsportief’ is. Verder hebben we op deze ‘bom’ niets aan te merken.

Xhierfomont  

Als u ergens in ons land het gevoel van de Monte-Carlo wil krijgen, dan moet u op Google Maps op zoek naar de haarspeldbochten van Xhierfomont. Een vijftal bochten, op een asfalt met weinig grip vormden ooit het decor van de Boucles de Spa. De passage met de Toyota is verbluffend. We zetten de auto in ‘Sport’ met een verhouding 30:70, maar u kan ook kiezen uit Normal (60:40) en Track (50:50). De grip is verbluffend, de acceleratie indrukwekkend en de remmen intens. Dit hebben we nog zelden meegemaakt en bovendien beschikt deze Toyota over een handrem die als u even trekt, de achterwielen blokkeert zoals in een rallywagen. Schitterend!

Kortom, de Yaris GR is ronduit verbluffend en geeft heel wat meer krachtige wagens het nakijken. We gaan u niet vervelen met dagdagelijks gebruiksgemak of het verbruik, want dat is bij deze wagen gewoon irrelevant. En als u dan toch met de Yaris GR naar de bakker rijdt, dan zal u merken dat u veel aandacht krijgt en gewoon sneller terug thuis bent.  


[1] Sommige elementen van de uitrusting zijn deel van het GR Yaris High Performance Pack