Home > #Hoofdnieuws > Skoda: 120 jaar passie en autosport

Skoda: 120 jaar passie en autosport

Sinds 1901 is het in Mladá Boleslav gevestigde bedrijf sterk aanwezig in de internationale autosport. De racewortels van het Tsjechische merk gaan helemaal terug tot de beroemde langeafstandsraces voor motorfietsen aan het begin van de 20ste eeuw. Ondertussen hebben de auto’s van Skoda de fakkel overgenomen en winnen nu al meer dan een eeuw lang heuvelklimraces en rally’s over de hele wereld.

(persbericht/bewerkt)

In 1901 nam een L&K-motorfiets gebouwd door Václav Laurin en Václav Klement, oprichters van het bedrijf, deel aan een 1.200 kilometer lange race van de Franse hoofdstad Parijs tot het Duitse Berlijn. Vier jaar later al stapte L&K over van twee naar vier wielen en werd het ook een vaste waarde in de autosport. Škodabouwde verder op hoogtepunten zoals een reeksoverwinning in de Rally van Monte Carlo en de 24 uur van Spa Francorchamps (België) en kon in de jaren 1970 en 1980 nog meer overwinningen vieren op racecircuits en rallyparcours. Vandaag zet de ŠkodaFABIA Rally2 evo het succesverhaal van ŠkodaMotorsport verder door wereldwijd titels te winnen, van nationale kampioenschappen tot het FIA wereldkampioenschap rally.

Skoda en autosport

De liefde voor motorsport gaat helemaal terug tot Václav Laurin en Václav Klement (L&K), de oprichters van het bedrijf. Nadat ze een atelier waren gestart om fietsen te herstellen en te bouwen in Mladá Boleslav, dat destijds deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, begonnen ze al in 1899 motorfietsen te maken. Slechts twee jaar later nam L&K deel aan de race van Parijs naar Berlijn met het ééncilindermodel TB. Later reden de auto’s, onder de merknaam Skoda en die bouwden een geduchte reputatie op. Wat België betreft haalde het productiemodel Škoda 1101 in 1948 een driedubbele reeksoverwinning in de 24-uursrace van Spa-Francorchamps. De Škoda Sport, een speciale tweezitter op basis van de Škoda 1101, nam in 1950 deel aan de beroemde 24-uursrace van Le Mans. In Oost-Europa was de 1100 OHC Special nagenoeg onklopbaar in circuitraces. De Škoda 130 RS werd in de jaren 70 liefkozend de ‘Porsche van het Oosten’ genoemd. Hij won zijn reeks in 1977 in de Rally van Monte Carlo en in de Akropolis Rally in 1978, 1979 en 1981. De 130 RS bezorgde Škoda in 1981 ook de constructeurstitel in het Europese Touring Car Championship. Zijn opvolger, de Škoda 130 LR, behaalde reeksoverwinningen in de RAC Rally, de Britse manche van het Wereldrallykampioenschap, in 1985 en 1986.

De moderne tijden

Met de in 1999 geïntroduceerde Škoda Octavia WRC nam het fabrieksteam voor het eerst op het hoogste niveau deel aan het FIA WK rally. Zijn opvolger, de Škoda Fabia WRC, had een grote impact voor het Tsjechische merk, maar het was in de jaren 2000 dat met de Škoda Fabia Super2000 autosportgeschiedenis werd geschreven. Naast de titels in WRC2 met Juho Hänninen-Miko Markkula (2012), Jan Kopecký-Pavel Dresler (2013) en Esapekka Lappi-Janne Ferm (2014) waren er nog de titels in het S-WRC (2011), het IRC (2010, 2011 en 2012), het FIA Asia-Pacific (2012 tot 2014) bovenop de 50 nationale en internationale titels waarmee het meest succesvolle hoofdstuk werd geschreven in de geschiedenis van Skoda Motorsport.

De Skoda Fabia R5 deed zo mogelijk nog beter: WRC2 kampioen in 2016, 2017 en 2019, titels in het FIA ERC (Europees kampienschap), het FIA Asia-Pacific Rallykampioenschap, het FIA South American Rallykampioenschap en het FIA African Rallykampioenschap…

Seizoen 2021 begon met nog een overwinning voor de Fabia Rally2 evo, met Andreas Mikkelsen en Ola Fløene in het WRC2 tijdens de Rally van Monte Carlo en daarmee is de volgende periode van 120 jaar ingezet.