Home > #Hoofdnieuws > Onze testrijder Gregory Eyckmans stapte in de Clio Rally 5

Onze testrijder Gregory Eyckmans stapte in de Clio Rally 5

We spraken er al eerder over de Clio Trophy Belgium, die in 2021 van start zal gaan binnen het Jobfixers Belgian Rally Championship, met in de hoofdrol de nieuwe Renault Clio Rally 5. Die laatste categorie – niet te verwarren met de huidige R5 wagens die nu als Rally 2 door het leven zullen gaan – vormt de instapklasse in de rallysport. Wij gingen met plezier in op de uitnodiging en vaardigden huisrijder Gregory Eyckmans af naar het Circuit Jules Tacheny te Mettet voor zijn eerste stappen op het onverharde… Hij stuurde ons na afloop zijn relaas.

Op de vraag of ik graag wou ontdekken hoeveel Walter Röhrl er in mij schuil ging, hoefde ik niet lang na te denken. Voorzien van de viercilinder 1330cc TCe, goed voor 180 pk en 300 Nm koppel op een leeggewicht van 1.080kg, kunnen we de Clio Rally 5 qua specificaties best vergelijken met de vorige generatie Clio Cup. De nieuwe Clio Rally 5 heeft immers dezelfde basis als de nieuwe Clio Cup, zij het mits enkele kleine aanpassingen. Zo is de Rally-versie voorzien van een aangepaste ophanging, ander schoeisel en… een hydraulische handrem! De sequentiële SADEV-versnellingsbak is voortaan met vijf versnellingen, met bediening via de pook.

Op naar Mettet

Het circuit Jules Tacheny te Mettet werd voor de gelegenheid omgedoopt tot een rallystage, met een variatie van enkele korte technische secties maar ook stukken waarbij de rallyophanging uitgebreid op de proef kon worden gesteld. Tijdens de verkenningsrondjes aan de zijde van Belgisch kampioen rally 2019 Adrian Fernémont, werd meteen duidelijk tot wat de kleine Clio in staat is. Buiten de rotvaart waarmee Fernémont sommige secties indook, was ik het meest onder de indruk van wat de rally-ophanging allemaal kan verwerken en vooral hoe soepel dat allemaal gebeurde.

Na een korte maar stevige opwarming was het tijd om zelf het stuur te nemen en vooral, om even de knop van het circuitrijden om te schakelen. De grootste aanpassing was vooral de manier van omgaan met het materiaal. Op de aangepaste lay-out van het circuit lagen ook verscheidene oneffenheden ingebouwd, waarmee als het ware een rallyproef werd gesimuleerd. Oneffenheden die eigenlijk niet te vergelijken zijn met de zwaarste curbs op het circuit, waar je zeker in endurance wedstrijden zo ver mogelijk van wil wegblijven. Één zo’n curbs kan er immers toe leiden dat je auto voor onbepaalde tijd in de pitlane verdwijnt…

En nu aan mij

Met dank aan de korte opwarming door meester Fernémont, kon ik me relatief snel aanpassen aan het rallyrijden. Waar kijktechniek belangrijk is op een circuit, is het dat zeker op een rallyparcours. Bij het bekijken van de onboardbeelden achteraf viel het mij pas op hoe snel sommige bochtencombinaties zich opvolgden. Waar de Clio Cup met 17” banden is uitgerust, was de Clio Rally 5 voor de gelegenheid uitgerust met Michelin ‘tarmac’ rubber (16” Speedline wielen). De kleinere velgenmaat en vooral hogere wang van de band werkten namelijk zeer nauw samen met de ophanging voor wat betreft het incasseren van bepaalde schokken.

De handrem toonde meteen zijn nut in het eerste stuk van het parcours met enkele trage, kort opeenvolgende bochtencombinaties. In tegenstelling tot wat ik gewend ben op het circuit, was het bewust uit balans brengen van de auto vaak de snellere manier door bepaalde secties. Ook in de snelle stukken kwam het vooral op aan de auto te laten pivoteren en voorbereid te zijn op wat de auto gaat doen. Waar balans en sereniteit enkele kernwoorden zijn op het circuit, is het hier continu aanpassen op de omstandigheden. Racen op de Nordschleife vergt de nodige dosis lef, maar hier zitten we op een heel ander niveau.

Veel vertrouwen

Ondanks dat het maar om een eerste kennismaking ging gaf de auto meteen veel vertrouwen. De overstap van circuit naar rally vergt misschien wel enige aanpassing, maar vormt dankzij het goede werk van de ingenieurs uit Dieppe zeker geen onmogelijke stap. De 1.3 geeft meer dan voldoende vermogen om een heuse snelheidservaring te creëren, mede dankzij het hoge koppel wat een vlotte acceleratie alleen maar ten goede komt. Het sequentieel schakelen met de pook gaf bovendien ook nog een extra dimensie aan het rijden en zorgde voor een lekker “racy” gevoel.

Na de eerste test kunnen we dan ook goed begrijpen waarom deze Clio Rally 5 op korte tijd razend populair is geworden! En wat mij betreft, dient het niet bij een eerste kennismaking te blijven… Rest mij nog Autosportwereld.be en Renault Belux te bedanken voor deze aangename kennismaking en wie weet tot binnenkort!