De afgelopen acht dagen werden in het Midden-Oosten maar liefst vier wedstrijden van de Asian Le Mans Series verreden. Onder de aanwezige Belgen vonden we ook Tom Cloet die de eerste competitiemeters van de nieuwe Ginetta LMP3 meemaakte. Hoewel de kloof met de concurrentie er zeker was, heeft Cloet absoluut geen spijt van zijn verplaatsing naar het Midden-Oosten en ziet hij het als een goede voorbereiding op zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans, de wereldvermaarde klassieker in Frankrijk.
Foto: © Asian Le Mans Series
“Jammer genoeg was eigenlijk alleen de laatste race echt leuk, want ik had dan pas het gevoel van hier zit potentieel in. De overige wedstrijden hebben we hard gewerkt en veel progressie geboekt, maar er is nog te veel stuk gegaan aan de nieuwe auto, zoals een achtervleugel, de ophanging, een wiel dat afbrak en dat vreet aan je vertrouwen. Ook hadden het team en de constructeur niet altijd dezelfde visie over de te volgen weg en dat was niet eenvoudig om te werken, maar anderzijds leer je in dergelijke omstandigheden heel erg veel.”
Op naar Le Mans voor een droom
Puur sportief staat de Ginetta nog niet op het niveau van de Duqueine of de Ligier. “Zeker die laatste wagen is de referentie in de klasse LMP3 en dat in combinatie met het enorme werk dat hun belangrijkste team, United Autosports verricht. De Ginetta heeft zeker potentieel, maar ons meten met de Ligier was uiteraard nog niet mogelijk. Voor mij was dit een zeer goede voorbereiding op de rest van het seizoen, maar wat er exact volgt, is nog niet duidelijk. Ik ga zeker nog testen met een andere LMP3 de komende weken, maar anderzijds is mijn doel, zoals ik eerder al aangaf, toch om de 24 uur van Le Mans te rijden en dat is dan uiteraard in de klasse LMP2 omdat LMP3 er niet is toegelaten. De voorbereiding daarop kan dus ook niet alleen via LMP3 verlopen. Ik bereid me ook fysiek verder voor op Le Mans door intensief te sporten, maar anderzijds blijft er de onzekerheid gelinkt aan corona. Hoe dan ook, ik droomde als kleine jongen al van die wedstrijd en dan zeker om er ooit in een prototype te rijden, met als grote voorbeeld Jacky Ickx. Ik hoop die droom dit jaar of ten laatste volgend jaar in vervulling te zien gaan.”