Home > Rallycross > DIVERS > RX Internationaal: Elektrische toekomst voor De Ridder

RX Internationaal: Elektrische toekomst voor De Ridder

Foto: © persbericht De Ridder

Guillaume De Ridder, tweemaal vice-kampioen in RX2 en kampioen in 2018 in RallyX Nordic in RX2, wil zijn toekomst in rallycross vervolgen. De Ridder kijkt meer bepaald naar de nieuwe elektrische klasse RX2e.

Als het mogelijk is, Covid, weet u wel, zal de primeur voor de nieuwe klasse RX2e weggelegd zijn voor het circuit van Spa Francorchamps waar de seizoensopener gepland staat tijdens het weekend van 22 en 23 mei. Daar begint uiteraard ook het FIA Wereldkampioenschap rallycross 2021. Het kampioenschap voor RX2e zal over zes wedstrijden worden betwist, telkens naast wedstrijden tellende voor het wereldkampioenschap.

De Ridder voelde vorige week in Spanje, op het circuit van Calafat, de RX2e-wagen reeds aan de tand en keerde met een tevreden gevoel huiswaarts.

Het was de eerste keer dat ik in een elektrische auto reed“, begint De Ridder.
Ik dacht dat het wat tijd zou kosten om aan dit type auto en de rijstijl opgelegd door elektrische technologie te wennen, maar uiteindelijk verliep deze aanpassingsfase sneller dan gepland. In twee dagen testen konden we profiteren van zeer gevarieerde baanomstandigheden en het was best interessant en productief. Het was de perfecte manier om te kunnen identificeren wat deze auto te bieden had en mogelijk enkele zwakke punten te identificeren. Tussen het droge terrein op donderdag en de precaire grip op vrijdag hebben we de evoluties van de software kunnen testen en ik kon zien dat het product van de FIA ​​RX2e echt de goede kant op ging. Deze RX2e is zowel gezond als intuïtief.

Na deze oefensessie aan het stuur van deze 100% elektrische auto twijfel ik er absoluut niet aan dat dit kampioenschap voor mij de juiste keuze is”, merkt Guillaume De Ridder op. “Ik ben ervan overtuigd dat Rallycross nu moet combineren met elektrisch. Op mijn niveau en dat van België is het mijn doel om een ​​soort “Motorsport 2.0” -ambassadeur te worden die in staat is om deze nieuwe vormen van mobiliteit en deze nieuwe energieën die het milieu respecteren, te verdedigen en te belichamen. Dit is de reden waarom we momenteel hard werken om een ​​volledig programma in FIA RX2e vanaf 2021 te realiseren.”

Ik ben ervan overtuigd dat dit FIA RX2e-kampioenschap een ideaal platform is om een ​​echt verhaal rond dit avontuur te creëren en om mijn favoriete partners aan boord te krijgen. Elektriciteit opent de mogelijkheden en ik kan nu terecht bij sectoren die voorheen niet echt gevoelig waren voor autosport. Een 100% elektrisch kampioenschap zoals de FIA ​​RX2e stelt een bedrijf in staat zich te positioneren op de thema’s energietransitie en op een dynamische en originele manier betrokken te raken bij milieukwesties. Het Rallycross-format was al ideaal voor sponsors, maar ik ben ervan overtuigd dat de komst van elektrische voertuigen deze realiteit zal accentueren door interesse te wekken bij bedrijven die positieve waarden willen belichamen rond het behoud van ons klimaat.

Nog eens de kalender voor RX2e:
22-23 mei // Spa-Francorchamps, België 
12-13 juni // Hell, Noorwegen
3-4 juli // Höljes, Zweden
24-25 juli  // Barcelona-Catalunya, Spanje
31 juli – 1 augustus // Nürburgring, Duitsland
4-5 september // Lohéac, Frankrijk

You may also like
GSeries 2023: De Ridder kampioen, Vranckx derde
GSeries 2023: drie op een rij voor De Ridder, Vranckx op het podium
GSeries 2023: Vranckx en De Ridder domineren opnieuw
GSeries 2023: De Ridder en Vranckx op het podium